Menu
Menu Luk
Søg
Søg Luk
Skanderborg Kommune
  • Borger / 
  • Veje og trafik / 
  • Vejbelysning og signalanlæg
Menu
  • Forside
  • Borger
    • Affald kloak og miljø
      • Skove parker og grønne områder
      • Affald og genbrug
      • Anmeld og afmeld olietank
      • Anmeld rotter
      • Badevand
      • Hjælp fisken
      • Nedsivning af regnvand
      • Skybrud og oversvømmelse
      • Spildevand
      • Vandløb og søer
      • Grundvand og drikkevand
      • Midlertidig aktivitet
      • Landbrug
      • Forurenet jord
      • Bekæmpelse af bjørneklo
      • Bådebroer
      • Vandhuller
      • Klage over miljøforhold
      • Skal du flytte jord
    • Arbejde og ledighed
      • Info om Jobcenter
      • Jobcentrets tilbud
      • Info til dig som er ledig
      • Kontant- og uddannelseshjælp
      • Ledig og medlem af en a-kasse
      • Sygedagpenge
      • Integration
      • Uforudsete udgifter
      • Få vurderet dine kompetencer
      • Job på særlige vilkår
      • Revalidering
      • Kompetencecenter
      • Indsats for medarbejdere
      • Førtidspension
      • IGU
      • Veteraner
    • Flytte, bo og bygge
      • Bolig til ældre
      • Byggegrunde til salg
      • Byggeri
      • Ejendomsskat
      • Handicap og psykiatritilbud
      • Hus og have
      • Kommunens info på kort
      • Meld at du flytter
      • Ret din BBR meddelelse
      • Uenighed mellem lejer og udlejer
      • Beskyttelse og forespørgsler til folkeregisteret
      • Støtte og lån til bolig
      • Arkæologiske udgravninger
      • Varmeforsyning
    • Familie børn og unge
      • Rådgivning børn unge familier
      • Børn og unge med særlige behov
      • Sundhed for børn og unge
      • Trivsel og tidlig indsats
      • Fritid
      • Sammen om læring
      • Den innovative folkeskole
      • Børnepasning
      • Skole
        • Ny struktur for skoler og landsbyordninger
      • Er du bekymret for et barn?
      • Familieplejen
      • Strategi for sprog og literacy
      • Aula
    • Pleje omsorg og særlig støtte
      • Demens
      • Bolig
      • Sådan får du en madordning
      • Hjælp og økonomisk støtte
      • Frivilligt socialt arbejde for seniorer
      • Standarder og kvalitetssikring
      • Uddannelse og arbejde
      • Opsøgende og akutte tilbud
      • Aktivitet og træning
      • Hjælpemidler
      • Pleje og praktisk hjælp
      • Sorg rådgivning
    • Personlige forhold
      • Betaling til kommunen
      • Kontakt din borgerrådgiver
      • Databeskyttelse
      • Offentlighed i forvaltningen
      • Skal du have nyt pas?
      • Skal du have nyt kørekort?
      • Skal du giftes?
      • NemID
      • Legitimationskort
      • Digital post og fritagelse
      • Anmeld en skade
      • Folkepension
      • Advokatvagten
    • Sundhed og sygdom
      • Dødsfald og begravelse
      • Frivilligt socialt arbejde
      • Genoptræning og rehabilitering
      • Sundhedstilbud
        • Alkohol- og stofbehandling
        • Børne vaccinationer
        • Influenza vaccination
        • Rygestop
        • Det kommunale Sundhedscenter
        • Voksne og sundhed
        • Patientforeninger
        • Kronisk sygdom og kræft
      • Sygepleje
      • Sygesikring og læge
      • Omsorgs- og Specialtandpleje
    • Veje og trafik
      • Vinter sne og glatte veje
      • Vejbelysning og signalanlæg
      • Kollektiv trafik
      • Trafiksikkerhed
      • De Ualmindelige
      • Aktuelle projekter
      • Brug af veje og pladser
      • Giv et praj
      • Parkering
      • Asfalt
      • Dit ansvar som grundejer
      • Veje og stier i kommunen
      • Søg om
      • Påkørt dyr
      • Info om Vej og Trafik
  • Erhverv
    • Leverandør til kommunen
      • Aktuelle udbud
      • Afsluttede udbud
      • Indkøbs- og Udbudsteamet
      • Kommunens EAN numre
      • Er du håndværker i kommunen? - Håndværkerlisten
      • Indkøbs- og udbudspolitik
      • Sociale klausuler
      • Leverandørliste
    • Udvidet erhvervsservice
      • Kontakt erhvervsservice
      • Rekruttering af medarbejdere
      • Indsats for virksomheder
    • Erhvervsgrunde og erhvervsejendomme til salg
      • Rønnealle i Låsby
      • Skanderborg Bakker
      • Erhvervsparken Klank i Galten
      • Marktoften i Galten
      • Herredsvejen i Hørning
      • Ole Rømers Vej i Låsby
      • Landbrugsjord i Skanderborg
      • Køkkenhaver udlejes
      • Nyheder og interesseliste
      • Nyhed langs E45 i Skanderborg
      • Har du spørgsmål?
      • Parcelhusgrunde/ byggegrunde
    • Erhvervsudvikling
      • Erhvervsalliancen
      • Fremtidsforum Skanderborg
      • Start egen virksomhed
      • Business Region Aarhus
    • Dine medarbejdere
      • Lønrefusion til sygemeldte
      • Jobcentrets tilbud
      • Kompetence vurdering
      • Søg om løntilskud
      • Ansøgning til praktikker mv.
      • Bonus til virksomheder
      • Ægtefælleprojekt
    • Tilladelser og bevillinger
      • Alkoholbevilling
      • Brug af offentlige arealer
      • Gravetilladelser
      • Midlertidig parkeringstilladelse
      • Taxabevilling og førekort
      • Kommerciel servicevejvisning
      • Udeservering
    • Natur miljø og affald
      • Erhvervsaffald
      • Forurenet jord
      • Naturbeskyttelse
      • Vand- og kloakforsyning
      • Midlertidig aktivitet
      • Skal du flytte jord
      • Natura 2000
      • Grundvand og drikkevand
      • Industrielt spildevand
      • Autoværksteder
  • Politik og Fællesskab
    • Dagsordener og referater
    • Byrådet
    • De politiske udvalg
    • Råd og nævn
      • Beboerklagenævnet
      • Bevillingsnævn
      • Børn- og ungeudvalget
      • Byrådets repræsentationer
      • Folkeoplysnings udvalget
      • Grundlisteudvalg
      • Det grønne råd
      • Handicaprådet
      • Hegnsynet
      • Huslejenævnet
      • Integrationsrådet
      • Seniorrådet
      • Skanderborg Forsyningsvirksomhed A/S
      • Ungdomsrådet
    • Udvikling i kommunen
      • Kommuneplan 16
      • Byudviklingsplaner
      • Lokalplaner
      • Dyrehaven og fremtidens festival
      • Skanderborg midtby
      • Opgaveudvalg om demokrati og borgerinddragelse
      • Bæredygtig og cirkulær kommune
      • Opgaveudvalg om psykiatri
      • Byrådets beslutninger
      • Institutionernes udvikling
      • Landsbyerne
      • Bæredygtighed klima og energi
      • Bæredygtige projekter
    • Vision og politikker
    • Administration
      • Organisation
      • Kontakt
        • Kontakt kommunen
        • Åbningstid Borgerservice
        • Den Digitale Hotline
        • Anmeld socialt bedrageri
        • Er du bekymret for et barn?
        • Akut miljøberedskab
        • Anmeld en skade
        • Borgerrådgiver
        • Digital post
        • Presserum
      • Ledige stillinger
      • Medarbejder i kommunen
      • Skanderborg Fælled
      • Logo og designguide
    • Kommunens økonomi
      • Budget
      • Regnskab
      • CVR-nummer
      • Hvad koster det?
      • Økonomisk politik
      • Kommunen i tal
      • Budget 2020
      • Rammeaftale for 2019-20
    • Valg
      • Valg til folketinget
      • Valg til Europa-Parlamentet
      • Kommunal- og regionsvalg
    • Borgerforslag
  • Vær aktiv
    • Oplev kulturen
      • Biblioteker
      • Kulturhuse og biografer
      • Museum Skanderborg
      • Kulturskole
      • Forsamlingshuse
      • Ferieaktiviteter
      • Kulturaften
    • Ud i naturen
      • Gudenåen og søerne
        • Gudenåsamarbejdet
      • Camping og vandrerhjem
      • Lystfiskeri
      • Strande og badevand
      • Til fods
      • Op på cyklen
      • I telt - primitiv overnatning
      • Discgolf
    • Det frivillige fritids- og foreningsliv
      • Foreninger
      • Råd og udvalg
      • Haller og idrætsanlæg
      • Grejbank og mobilscene
      • Hædring af idrætsudøvere
      • Priser
      • Foreningsguide
    • Tilskud og støtte
      • For dig der er foreningsleder
      • Fritidspas
      • Fællesskabspuljen
      • Idrætspuljen
      • Kulturpuljen
      • Toårig landsbypulje
      • Landdistriktspuljen
      • Legater
      • Styrk bosætningen
      • Udviklingspuljen
      • Ungepuljen
      • Frivilligt Socialt arbejde §18 pulje
  • Nyheder
  • Aktuelle høringer og afgørelser
  • Job i kommunen
Se sidens indhold

Signalanlæg

FAQ om signalanlæg i Skanderborg Kommune

Åbn alle Luk alle
  • Hvordan fejlmelder jeg et signalanlæg?

    Oplever du fejl på et signalanlæg, kan du fejlmelde det i kommunens ”giv et praj”, eller ved at kontakte Verdo Teknik A/S på telefon 8911 4900.

    Når du anvender ”Giv et praj” skal du sikre dig, at dit praj er korrekt placeret.

    Ved akutte henvendelser som fx væltede master, blotlagte ledninger eller tilsvarende forhold, så kontakt straks Verdo Teknik A/S.

  • Hvorfor kan jeg ikke nå over fodgængerfeltet, mens der er grønt?

    Den tid, du som fodgænger har til at krydse fodgængerfeltet, består af to dele.

    Grøntid: Perioden, hvor lysreguleringen viser grøn mand, og du som fodgænger kan påbegynde din krydsning.

    Der er en sikkerhedstid, som er perioden med rød mand efter grøntiden, hvor du som fodgænger kan nå ud til den nærmeste helle eller fortov, inden bilerne får grønt i den modsatte retning.

    Den samlede tid udgør derfor hele passagetiden, men sikkerhedstiden i sig selv er nok til, at du som fodgænger kan nå fra det ene ståsted til det andet (fortov til helleanlæg, eller fra helleanlæg til fortov) ved normal ganghastighed.

    Hvis du er langsomt gående, bør du sikre, at du udnytter den samlede grøntid og sikkerhedstid. Det gør du ved at vente med at træde ud i fodgængerfeltet til signalet skifter fra rødt til grønt. Sådan du udnytter hele passagetiden.

    De steder, hvor du som fodgænger ikke får automatisk grønt lys, er krydset udstyret med fodgængertryk, som du skal bruge for at aktivere fodgængersignalet. Hvis lampen i fodgængertrykket lyser, er signalanlægget aktiveret, og signalet vil skifte til grønt for dig hurtigst muligt.

  • Hvorfor bliver der ikke automatisk grønt for fodgængere, når der er grønt for biler?

    Det vil give nedsat kapacitet i signalanlægget, hvis fodgængere altid får grønt sammen med bilerne. Passagetiden for fodgængere er ofte længere end bilernes grøntid. Når der ikke er krydsende fodgængere, vil der derfor være spildtid i anlægget som nedsætter den øvrige trafikafvikling.

    Hvis der automatisk bliver grønt for fodgængerne, men der reelt sjældent er nogen der krydser, så er der øget risiko for at bilisterne overser fodgængerne.

    Trykker du som fodgænger på fodgængertrykket mens bilerne i samme retning som dig har grønt, så får du først grønt næste gang bilerne i denne retning får grønt igen. Dette sker af hensyn til trafiksikkerheden, da der vil opstå øget risiko for påkørsel, hvis fodgængersignalet pludseligt skiftede til grønt midt i trafikafviklingen og du som fodgænger derfor pludseligt træder ud på kørebanen når bilisten ellers har konstateret, at fodgængerne har rødt.

  • Hvorfor får jeg ikke grønt som cyklist?

    Kommunens signalanlæg er typisk indstillet til, at cyklister får grønt lys et par sekunder før bilisterne og rødt igen et par sekunder før bilisterne, når cyklisten er blevet anmeldt (registreret) af signalanlægget. Dette er for at minimere risikoen for højresvingsulykker.

    Cyklistsignalet må af trafiksikkerhedsmæssige grunde ikke skifte efter bilernes signal og man kan derfor opleve, at man må vente en omgang, hvis man først er registreret efter at bilerne har fået grønt.

    Anmeldelsen (registreringen af dig som cyklist) foregår typisk i flere felter, hvor det sidste felt typisk ligger ved stopstregen. Det er derfor vigtigt, at du placerer dig lige bag stopstregen for at blive anmeldt til signalanlægget.

    Hvis en detektor (et anmelderfelt) er gået i stykker eller trænger til justering, kan det påvirke anlæggets funktion, og du kan komme til at holde for rødt i længere tid end normalt. Det er ofte cyklister, der kommer ud for dette problem, fordi cyklister er mere vanskelige at anmelde end bilister. Opfører et signalanlæg sig pludseligt anderledes end normalt, eller har du i øvrigt mistanke om fejl i anmeldelsen, kan du fejlmelde anlægget via kommunens ”giv et praj”. Det er vigtigt, at du angiver, hvilken retning du kører gennem anlægget.

  • Hvorfor er der rødt i alle retninger?

    Når der ikke er registreret trafikanter i anlægget, vil nogle signalanlæg lyse rødt i alle retninger. Denne situation kaldes al-rød.

    Al-rød har en hastighedsdæmpende virkning, idet bilister, der ser et rødt signal på afstand, ofte fastholder eller reducerer deres hastighed, mens bilister, der ser et grønt signal på afstand, ofte øger hastigheden for at nå med over krydset. Desuden kan et al-rødt anlæg sikre hurtigt grønt til den retning, hvor der er trafik (hvor der registreres en anmeldelse).

    Bilister, der kører hurtigere end det tilladte på en strækning med et al-rød signalanlæg, kan opleve at skulle nedsætte farten til den tilladte hastighed, for at anlægget skifter til grønt. Dette er for at nedsætte farten på kommunens veje og dermed øge trafiksikkerheden.

  • Hvorfor bliver der grønt for sidevejen, når der ikke er trafik?

    Bilister kan opleve, at der er grønt i én retning, selvom der ikke kan ses trafikanter i den retning. Årsagen hertil kan være, at fx en cyklist eller en fodgænger er blevet anmeldt i signalanlægget og allerede har passeret det. Når et signalanlæg registrerer trafikanter i én retning, skal der altid afvikles den planlagte grøntid og efterfølgende sikkerhedstid. Sikkerhedstiden er den tid, der mindst skal være fra den ene retning får rødt til næste retning kan få grønt.

    Grønt på sidevejene kan også skyldes en fejl i anmeldelsen (registreringen), som enten detekteres via en spole i vejen eller radar i en af masterne. En fejl på udstyret anmelder altid trafik i denne retning i hvert omløb. Dette er for at sikre, at trafikken på sidevejen bliver afviklet. Det reducerer også anlæggets kapacitet og trafikafvikling og kan synes som en irriterende ventetid, når der ikke er trafik på tværs af vejen. Kommunen belysningsentreprenør vil hurtigst muligt løse problemet.

  • Hvorfor har jeg ikke grøn bølge?

    Det kan rent praktisk ikke lade sig gøre at lave en grøn bølge i begge retninger samtidig med mindre forholdene er helt optimale.

    Der er primært tre forhold, der har indvirkning på, om der samtidig kan laves en grøn bølge i begge retninger. Det handler om den indbyrdes afstand mellem krydsene, hastigheden på strækningen og den omløbstid, der er valgt i lysreguleringerne.

    Det er i princippet muligt at lave grøn bølge i den ene retning, men det vil få konsekvens for bilisterne i den modsatte retning og på sidevejene. Det er derfor altid et konkret valg, vi har foretaget, og det kan blive justeret i takt med, at trafikmønstret eller trafikmængden ændrer sig.

  • Hvad betyder det, at signalanlægget er trafikstyret?

    Alle signalanlæg i Skanderborg er trafikstyrede, hvor bilisterne anmeldes (registreres) af enten spoler i vejen eller radardetektering. Programmet kan dermed styre, om grøntiden i en given retning skal afsluttes eller forlænges afhængig af trafikmængden. Er der ingen trafik på en sidevej, vil programmet springe denne sidevej over i signalafviklingen. I myldretiden vil alle retninger typisk blive anmeldt i programmet. Ventetiden på grønt kan derfor variere afhængigt af trafiksituationen.

  • Hvad sker der, når der er uheld eller vejarbejde på motorvejen)

    Vejdirektoratet har etableret en særlig omkørselsrute gennem nogle af kommunens signalanlæg. Det betyder, at hvis der optræder en unormal situation på motorvejen (E45), kan Vejdirektoratet midlertidigt ændre styringen på en sammenhængende kæde af signalanlæg. Dette sker for at sikre bedst mulig fremkommelighed, der hvor motorvejstrafikken er flyttet til. Det betyder dog, at sidevejstrafikanterne vil opleve kortere grøntid og dermed længere ventetid og kø. 

  • Signalanlæg ved motorveje

    Signalanlæg ved til- og frakørsler til motorveje hører under Vejdirektoratet. Du kan fejlmelde disse via Vejdirektoratets hjemmeside:

    https://www.vejdirektoratet.dk/side/giv-et-praj

  • Link

    Giv et praj

Vejbelysning

FAQ om vejbelysning i Skanderborg Kommune

Åbn alle Luk alle
  • Hvordan fejlmelder jeg en gadelampe?

    Oplever du fejl på en gadelampe eller et større område eller vej uden lys, kan du fejlmelde det i kommunens ”giv et praj”, eller ved at kontakte Verdo Teknik A/S på telefon 8911 4900.

    Når du anvender ”Giv et praj”, skal du sikre dig, at dit praj er korrekt placeret på kortet. Dette hjælper montørerne, så de let kan finde den fejlmeldte lampe og udbedre fejlen.

    Ved akutte henvendelser som fx væltede master, blotlagte ledninger eller tilsvarende forhold, så kontakt straks Verdo Teknik A/S.

  • Hvorfor er et helt område mørklagt?

    Større områder uden lys skyldes oftest kabelfejl, som kan opstå efter fx gravearbejde, lynnedslag eller lignende. Det kan være kompliceret at udbedre fejlen, hvis der er behov for gravearbejde og lokalisering af kabelbruddet.

    Ved længerevarende udfald vil belysningsentreprenøren forsøge at opkoble dele af anlægget, så omfanget af mørklægningen begrænses. 

  • Hvornår tænder og slukker gadelyset?

    Skanderborg Kommune er ved at implementere intelligent styring af vejbelysningen, hvor en styringsenhed tænder og slukker lyset efter hvornår solen står op og går ned. Enkelte steder tænder og slukker vejbelysningen efter et tidsstillet ur med lyssensor.

  • Hvorfor er gadelyset tændt om dagen?

    Når vi foretager eftersyn og udbedring af fejl på vejbelysningen, er det nødvendigt at tænde for lyset i dagtimerne.

  • Hvor lang tid tager det at udbedre en fejl på en gadelampe?

    Ved mindre fejl har belysningsentreprenøren 10 arbejdsdage til at udbedre fejlen.

    Ved op til 10 lamper er udrykningstiden 5 arbejdsdage og ved større områder uden lys eller ved akutte henvendelser er udrykningstiden 2 timer.

    Udbedringstiden er afhængig af fejlens kompleksitet. Fristerne er gældende fra det tidspunkt belysningsentreprenøren modtager fejlmeldingen.

  • Hvorfor slukker hver anden gadelampe om natten?

    I 2009 vedtog byrådet at slukke hver anden gadelampe gældende fra 1. januar 2010.

    Lysene slukker dog ikke i signalanlæg, rundkørsler og vejkryds.

    På strækninger hvor belysningen er skiftet til LED er alle lamper tændte.

  • Jeg ønsker at få flyttet en gadelampe. Hvad gør jeg?

    Det er muligt at flytte en gadelampe 1-2 meter afhængig af bl.a. regularitet i den eksisterende belysning.

    Det er kommunens belysningsentreprenør, der foretager flytningen. Du skal betale alle udgifter i forbindelse med flytningen.

    For at Skanderborg Kommune kan godkende flytningen af en gadelampe, skal du kontakte Vej og Trafik på mail vtd@skanderborg.dk.

  • Vejbelysning ved motorveje

    Vejbelysning ved til- og frakørsler til motorveje hører under Vejdirektoratet. Du kan fejlmelde disse via Vejdirektoratets hjemmeside:

    https://www.vejdirektoratet.dk/side/giv-et-praj

  • Link

    Giv et praj

Etablering af nye vejbelysningsanlæg

  • pdf

    Retningslinjer for vejbelysning i Skanderborg Kommune

  • pdf

    Belysningskatalog - armaturer og master

  • pdf

    Afleveringsprotokol vejbelysning Skanderborg Kommune

Vejbelysning og signalanlæg

Kontakt Vej og Trafik

Skanderborg Fælled 1
8660 Skanderborg
Tlf. 8794 7770
 

E-mail Driftsteamet: vtd@skanderborg.dk 
E-mail Anlægsteamet: ​vta@skanderborg.dk


Sikker e-mail til kommunen (e-mails med personfølsomme oplysninger) kan du sende via din digitale postkasse på Borger.dk:

  • www.borger.dk/post

Tlf. 8794 7000

 

Telefontid:
Mandag, tirsdag og onsdag: kl. 10.00 - 13.00
Torsdag: kl. 10.00 - 17.00
Fredag: kl. 10.00 - 13.00

 

Åbningstid:
Mandag, tirsdag og onsdag kl. 10.00-13.00
Torsdag: 10.00 - 17.00
Fredag: 10.00 - 13.00

Kom hurtigt til

  • Nyheder
  • Aktuelle høringer og afgørelser
  • Job i kommunen

Skanderborg Kommune

Skanderborg Fælled 1, 8660 Skanderborg

Hovednummer 8794 7000

Den Digitale Hotline 7020 0000

» Kontaktinformationer

CVR 291 896 33

Find os på

  •  
  •  
  •  
  •