Kvalitetsstandarder beskriver de tilbud og den hjælp, du kan forvente at få på en række områder, fx genoptræning, hjemmehjælp, pleje og praktisk hjælp. Tilbud og hjælp er besluttet af Byrådet ud fra princippet om hjælp til selvhjælp.
Fagsekretariatet og tilbuddene på ældre-, handicap- og socialpsykiatriområdet har lavet en beskrivelse af områdets ønsker og rammer for samarbejdet med borgere og pårørende.
Beskrivelsen er lavet på baggrund af en proces, hvor der er indhentet viden og input fra pårørende og fagpersoner samt kommentarer fra Handicap- og Seniorrådet.
Hvorfor har vi lavet denne beskrivelse?
Målet med beskrivelsen er at styrke samarbejdet mellem borgere, pårørende og medarbejdere, så vi i fællesskab kan skabe de bedst mulige rammer for indsatsen og for borgernes dagligdag – herunder for borgernes mulighed for at være aktive i eget liv og klare mest muligt selv.
Hvad indeholder beskrivelsen?
Beskrivelsen - som du finder nedenfor - indeholder følgende afsnit:
Kommunen fører tilsyn med, at opgaverne løses med den kvalitet, både fagligt og økonomisk, som Byrådet har besluttet.
Tilsynet foregår mindst en gang årligt som et uanmeldt tilsynsbesøg.
Efter hvert tilsynsbesøg laves en tilsynsrapport.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører risikobaserede tilsyn med behandlingssteder.
Kommunale behandlingssteder som Styrelsen for Patientsikker kan føre tilsyn med er - den kommunale akutfunktion, hjemmeplejen, hjemmesygepleje, plejeboliger og bosteder for borgere med handicap og sindslidelse.
Det risikobaserede tilsyn kan være planlagte eller reaktivt:
Hvis du vil læse tilsynsrapporterne, har spørgsmål eller vil vide mere om tilsynet, kan du finde flere oplysninger de 3 links nedenfor.
Tilsynsrapporterne kan findes hos Styrelsen for Patientsikkerhed
Embedslægen førte frem til 31. december 2016 tilsyn med alle plejecentre i kommunen.
Tilsynet blev foretaget for at sikre den sundhedsfaglige indsats over for de ældre.
Efter hvert tilsynsbesøg lavede embedslægen en tilsynsrapport.
Fra 1. januar 2017 er det Styrelsen for Patientsikkerhed, der fører tilsyn.
Tilsynene er såkaldte risikobaserede tilsyn, hvor der kun føres tilsyn på udvalgte behandlingssteder. Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, som som vælger, hvor de vil føre tilsyn.
Det er Socialtilsyn Midt, der fører tilsyn med de fleste boligtilbud på handicap- og socialpsykiatriområdet - herunder også aktivitets og beskæftigelsestilbud, der ligger sammen med boligtilbuddene.
Tilsynet omfatter både indholdet i tilbuddene og den måde, opgaverne udføres på.
Der er både anmeldte og uanmeldte tilsyn.
Læs mere om Socialtilsyn Midt (åbner i nyt vindue)
Tilsynet skal ses som en del af den almindelige kvalitetssikring og udvikling inden for handicap- og socialpsykiatriområdet.
Find og læs tilsynsrapporterne fra Socialtilsynet på Tilbudsportalen (nyt vindue).
Skanderborg Kommune fører tilsyn med de beskæftigelses- og aktivitetstilbud, der ikke er omfattet af Socialtilsyn Midt.
Regler for brug af magt vedrører personer med betydeligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne.
Magtanvendelse er for eksempel, når en borger med stærkt nedsat psykisk funktionsevne fastholdes af myndighedspersoner for at undgå personskade eller for at sikre absolut nødvendig personlig hygiejne.
Det er også magtanvendelse at anvende alarm- eller pejlesystemer (GPS), særlige døråbnere eller tilbageholde i boligen.
Myndighedsafdelingen i Fagsekretariatet Ældre og Handicap har til opgave at føre tilsyn, træffe afgørelser, registrere og rådgive om magtanvendelse.
Tilsyn med magtanvendelse sker på baggrund af blandt andet servicelovens bestemmelser, som bygger på tanken om respekt for den enkeltes integritet, uanset psykisk funktionsevne. Magtanvendelse skal altid være undtagelsen, og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk hjælp.
Læs mere om magtanvendelse i folderen fra Socialstyrelsen (pdf).
Folderen er rettet til borgere og pårørende.
Hvis du er utilfreds med vores afgørelse, kan du klage over afgørelsen til Ankestyrelsen gennem Fagsekretariatet Ældre og Handicap. Se kontaktinformationer nedenfor.
Vil du klage over vores afgørelse?
Typiske spørgsmål og svar om klagesager (nyt vindue - Ankestyrelsen)
Klager over personalets optræden, sagsbehandlingstiden, sagsbehandlingens tilrettelæggelse, ekspeditionsfejl m.v. kan ikke behandles af Ankestyrelsen.
Du skal rette din klage til "teamleder" i Fagsekretariatet Ældre og Handicap.
Der er ingen klagefrist.
Se da under klageadgang i kvalitetsstandard for Den kommunale sygepleje.
Fagsekretariatet Ældre og Handicap
Skanderborg Fælled 1
8660 Skanderborg
E-mail: aeldreoghandicap@skanderborg.dk
Sikker e-mail til kommunen (e-mails med personfølsomme oplysninger) sendes via din digitale postkasse på Borger.dk:
Tlf. 8794 7850
Telefontid:
Mandag, tirsdag og onsdag: kl. 10.00 - 13.00
Torsdag: kl. 10.00 - 17.00
Fredag: kl. 10.00 - 13.00
Åbningstid:
Mandag, tirsdag og onsdag kl. 10.00-13.00
Torsdag: 10.00 - 17.00
Fredag: 10.00 - 13.00