Firmaet Lytt Arkitekter, der står bag Dispositionsforslaget, har lavet en række visualiseringer, som viser, hvordan Adelgade Syd skal være meget grønnere og med en smallere kørebane og bedre plads til cykler og fodgængere. Byrådet har vedtaget en række principper for det videre arbejde, fx at belægningerne skal være smukke, lette at færdes på, og at der skal indbygges lokale genbrugsmaterialer. Belægningerne på visualiseringen er altså kun illustrativ og ikke de endelige materialer.
Vi planlægger en ombygning og forskønnelse af Adelgade for at gøre det mere hyggeligt at bo og være i midtbyen
Byrådet har afsat ca 52 mio. kr. til projektet. En del af de afsatte penge skal også bruges til en omlægning af Kulturtorvet, så torvet bliver lettere at bruge til forskellige arrangementer, og skaber en bedre sammenhæng mellem byen og søen. Andre forbindelser, der kan gøre forbindelsen mellem byen og søen bedre, kan også blive prioriteret.
Opstart af anlægsarbejde i maj 2025
Vi forventer, at anlægsarbejdet starter op i maj 2025. Projektet er det første af tre projekter i midt i Skanderborg. Vi kommer også til at ombygge Kulturtorvet og til at arbejde med at forbedre gangforbindelser frem til bymidten.
Indgangspartier til butikkerne
Vi har stort fokus på at gøre indgangene til butikker tilgængelige for alle. Ved de butikker hvor indgangspartiet ikke er i niveau med gaden, vil der blive etableret en udvendig trappe med rampe. Når vi kommer lidt længere frem i projektet, vil vi besøge hver enkel butik og præsentere de konkrete planer.
Trafik og parkering
Vi ændrer den eksisterende dobbeltrettede hovedgade, til en handelsgade, hvor trafikken ”fylder mindre”. Kørebanen ændres til ensrettet færdsel fra Ole Lund Kirkegaards Stræde ned til Alléen.
Krydsområdet Adelgade/Ole Lund Kirkegaards Stræde ombygges, så færdsel i bil ad Adelgade syd bliver mindre attraktiv.
Strækningen fra krydsområdet Adelgade/Ole Lund Kirkegaards Stræde til Alleen og Asylgade fra Adelgade til Parkvej som Cykelgade/kørsel tilladt med en max hastighed på 20 km/t.
Strækningens karakter understreges ved, at der laves dedikerede arealer for gående på tværs af vejen med hævede flader. Fladerne udføres i granitmaterialer.
Fremover kan cyklende færdes på kørebanen i sydgående retning (med ensretningen). Cyklister i nordgående retning (mod ensretningen) får cykelsti. Det underbygger det smalle køreareal for biler i Adelgade frem til Alleen.
Bybussen (busrute 21) omlægges til kørsel via Ole Lund Kirkegaards Stræde, Sygehusvej og Vestergade. Nærmeste bybusstoppested til området er stoppestedet på Sygehusvej, hvorfra der er adgang via Dagmar Centret.
Indenfor projektområdet laves der p-pladser til personbiler. Parkeringspladserne i Adelgade skiltes med korttidsparkering. Herudover etableres to pladser til vareaflæsning i Adelgade og en i Asylgade. Pladserne vil være til fælles anvendelse for butikker og erhvervsdrivende i Adelgade.
Her til kommer 60 pullerter til parkering af cykler.
Beplantning og grønne byrum
Vi laver læ- og rumskabende bede og planter enkeltstående træer. Det kommer til at ændre gadens udtryk fra et meget bredt trafikrum til et mere inviterende og frodigt udtryk. Samlet får Adelgade og bymidten en grøn identitet, der skaber sammenhæng på tværs.
Udover træer plantes også buske, stauder og bunddække i gadens bede og plantehuller, langs kørebane og cykelsti. Beplantningen skal bidrage med at skabe læ i gaderummet, skyggefelter og god komfort for både ophold og byens fodgængere. Desuden skal beplantningen bidrage til gaderummets visuelle kvalitet.
Overordnede principper
Økonomi- og Erhvervsudvalget har vedtaget, at arbejdet med ombygningen af Adelgade Syd, skal fortsætte efter en række overordnede principper.
Der åbnes desuden for, at alle interesserede kan komme med idéer og forslag til, hvordan Adelgade kan se ud, indenfor de vedtaget principper.
De overordnede principper for udvikling af Adelgades sydlige del:
- Adelgade skal være en smukkere gade og den særlige Skanderborg-identitet, skal gøres tydelig i gadens udtryk
- Adelgade ensrettes fra nord mod syd på strækningen fra Ole Lund Kirkegaards Stræde til Alléen, og kørebanen skal udrettes til et lige forløb placeret midt i gaden
- Cyklerne kører på kørebanen med ensretningen, men på en selvstændig cykelsti modsat kørselsretning
- Asylgade ensrettes fra Adelgade mod Parkvej
- Der bliver lommer til parkering og vareindlevering i Adelgades vestlige side. Lommerne kan også anvendes til stadepladser, og der bliver mellem 6 og 13 p-pladser
- Hastigheden skal være lav i Adelgade. Derfor etableres med jævne mellemrum hævede flader, som kan sænke hastigheden, øge trygheden og skabe gode muligheder for, at fodgængere kan krydse på tværs
- For at give Adelgade et smukkere og mere ”gågadelignende” udtryk vælges belægninger som samler gaderummet fra facade til facade. Typen af belægning er ikke besluttet.
- Der skal plantes flere træer og laves bede, så Adelgade bliver hyggeligere at opholde sig i
- På fortovene indrettes zoner som kan anvendes til f.eks. ophold/leg, udeservering, bodvogne, oplevelser, begrønning, cykel-parkering etc.
- Adelgade skal være tilgængelig og handicapvenlig
- De nye belægninger og beplantninger skal på sigt kunne genfindes i den nordlige del af Adelgade og på de tilstødende gader og byrum