Åbningstider
De kommunale og de selvejende dagtilbud har en ugentlig åbningstid på 51-53 timer. Dagplejen har en ugentlig åbningstid på 48 timer. De præcise åbningstider fremgår af de enkelte børnehuses hjemmesider eller aftales i dialog med dagplejen.
Lukkedage
5. juni og 24. december er lukkedage, hvor vi ikke tilbyder alternativ pasning.
Behovspasning
Du kan altid få dit barn passet, hvis du har behov for det (bortset fra 5. juni og 24 december). Der kan dog være dage, hvor børnehusene eller dagplejen er lukket. Dagene ligger typisk i forbindelse med skoleferier, mellem jul og nytår eller dagen efter Kristi Himmelfartsdag.
Dagtilbuddene skal planlægge lukkedage på tidspunkter, hvor mange børn holder fri, og der derfor kun er få børn, der har behov for pasning.
Spørg lederen i dit børnehus eller din dagplejer, hvis du vil vide mere om behovspasning i ferieperioderne.
Udmeldelsesvarsel
Hvis du vil udmelde dit barn fra pasning, skal udmeldelsen ske med 1 måneds varsel. Du kan udmelde dit barn til den 15. eller den sidste dag i måneden.
Du kan udmelde dit barn her (link til Digital Pladsanvisning åbner i et nyt vindue).
Udmeldelse hvis jeg flytter fra Skanderborg Kommune
Du skal selv udmelde dit barn, hvis du flytter fra Skanderborg Kommune. Udmeldelse sker ikke automatisk. Opsigelsesvarslet er 1 måned.
Du kan udmelde dit barn her (link til Digital Pladsanvisning åbner i et nyt vindue)
Overflytning mellem kommunale eller selvejende dagtilbud
Hvis dit barn overflyttes fra et dagtilbud til et andet i Skanderborg Kommune, sker udmeldelsen automatisk med 1 måneds varsel fra det dagtilbud, hvor barnet går.
Eksempel: Bliver du tildelt en ny plads pr. 1. december, udmelder vi dit barn fra den nuværende plads pr. 30. november.
Overflytning fra kommunalt dagtilbud til privat pasning
Hvis dit barn overflyttes fra et kommunalt dagtilbud til et privat tilbud:
- Du skal udmelde dig barn på Digital Pladsanvisning
- Du skal udmelde med 1 måneds varsel
Hvis dit overflyttes fra et privat tilbud til et kommunalt dagtilbud:
-
Se opsigelsesvarsel på den private institutions hjemmeside
Vær opmærksom på, at udmeldelsen fra det private tilbud ikke sker automatisk. Kontakt dit private pasningstilbud for gældende opsigelsesprocedure.
Udmeldelse som følge af ubenyttet plads
Hvis et barn ikke har gjort brug af sin plads i dagtilbuddet i mere end 4 uger, og der ikke forudgående er varslet om dette, skal dagtilbuddet tage kontakt til forældrene. Kan familien ikke kontaktes, har dagtilbuddet pligt til at kontakte Pladsanvisningen.
Når Pladsanvisningen modtager henvendelsen fra et dagtilbud, partshører Pladsanvisningen forældrene jævnfør Forvaltningsloven. Hvis Pladsanvisningen ikke bliver kontaktet af forældrene inden for høringsfristen, anses det som en tilkendegivelse af, at forældrene ikke vil gøre brug af pladsen. Barnet udmeldes derfor fra den dato, hvor høringsfasen udløber. Pladsen kan derefter videregives til et andet barn.
Udmeldelse som følge af ubenyttet plads anses for at være en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, og Forvaltningslovens regler skal derfor overholdes.
Her kan du se, hvilke dagtilbud i Skanderborg Kommune, der tilbyder kostordning.
Dagtilbudsområder
- Dagtilbud Skanderborg By
- Børnehaven Dragen
- Børnehaven Skovhuset
- Vrold Børnehus
- BørneRiget Skanderborg Bakker
- Børnehuset Dyrehaven
- Dagtilbud Højvangen Skanderborg
- Elverhøj
- Skovtroldene
- Fredensgård
- Regnbuen
- Hørning Dagtilbud
- Børnehuset Skovkanten
- Børnehuset Elmehøjen
- Børnehuset Elgårdsminde
- Børnehuset Rosenvænget
- Toftelunden
- Galaksen
- Dagtilbud Ry
- Børnehuset Fugldal
- Børnehuset Bakkely
- Børnehuset Birkehuset
- Børnehuset Stadion Alle
- Børnehuset Kildebjerg
- Børnehuset Tippethøj
- Dagtilbud Nord
- Børnehuset Gyvelhøjen
- Børnehuset Bakketoppen
- Børnehuset Porskjær
- Børnehuset Viften
- Skovby Børnehus
- Svaneparken (modtagerkøkken)
Landsbyordninger
- Bakkehuset
- Bavnehaven Børnehave (Forældreorganiseret)
- Bjedstrup Børnehus
- Naturbørnehaven Bjedstrup
- Herskind Børnehus
- Voerladegård Børnehave (Forældreorganiseret)
- Storring Børnehus
Selvejende institutioner
- Søvang Børnehave og Vuggestue
Retningslinjerne for fravalg af kommunal frokostordning
Forældrene og/eller bestyrelsen kan fravælge det kommunale frokosttilbud, jf. Dagtilbudslovens § 16 b, hvoraf det fremgår at et simpelt flertal af forældre med børn i den pågældende enhed beslutter at fravælge et sundt frokostmåltid. Af § 16 b, fremgår det også, at Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør retningslinjerne for valg eller fravalg af frokostordninger. Et eventuelt fravalg gælder for alle institutionens børn.
Inden der træffes beslutning om eventuelt fravalg af frokostordningen, skal lederen oplyse bestyrelsen/forældrene om hvilken form for frokostordning der tilbydes – egen produktion eller levering fra ekstern leverandør.
Hvert andet år har bestyrelsen/forældrene mulighed for at fravælge det kommunale frokosttilbud. Konkret skal der hvert andet år i januar måned i ulige år, træffes beslutning om eventuelt fravalg af den kommunale frokostordning.
Bestyrelserne er sammen med institutionens ledelse ansvarlige for, at der hvert andet år træffes beslutning om eventuelt fravalg af den kommunale frokostordning.
I institutioner der består af en enhed (et hus/afdelinger i umiddelbar nærhed af hinanden) er det bestyrelsen der træffer beslutning om fravalg af den kommunale frokostordning. I integrerede institutioner kan et eventuelt fravalg differentieres på aldersgrupper, så f.eks. vuggestuebørnene får frokost, mens frokostordningen fravælges for børnehavebørnene.
Hvis du ønsker at flytte dit barn til et andet børnehus eller en anden dagplejer, skal du skrive dit barn på venteliste til overflytning til den specifikke dagplejer eller det specifikke børnehus via Digital Pladsanvisning (link til Digital Pladsanvisning åbner i et nyt vindue). Du er ikke garanteret plads i et andet tilbud. Du skal være opmærksom på, at du kan stå til overflytning til ét andet tilbud.
Alle dagtilbud skal tilbyde en sprogvurdering til børn i tre-årsalderen, hvis der er adfærdsmæssige, sociale eller andre forhold, der gør, at vi formoder, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Desuden skal alle børn i tre-årsalderen, der ikke er optaget i dagtilbud, sprogvurderes.
Vi anvender Børne- og Socialministeriets sprogvurderingsmateriale understøttet af Rambøll Sprog. Rambøll Sprog er den digitale platform, hvor vi registrerer og opbevarer af data fra sprogvurderingerne.
Sprogvurderingen foretages som en leg med dit barn af det pædagogiske personale i dagtilbuddet. Processen sker i samarbejde med jer forældre. Enkelte af de kommunale dagtilbud sprogvurderer alle børn.
Det er et mål, at sprogvurderingerne – ud over at øge informationerne om børns sprog – anvendes i grundlaget for at udvikle et bæredygtigt sprogmiljø i vores dagtilbud.
I kvalitetsrapporten for dagtilbudsområdet, der er politisk godkendt i Undervisnings- og Børneudvalget 4. marts 2020, findes en beskrivelse af, hvordan der er arbejdet med kvaliteten i dagtilbuddene i Skanderborg Kommune. Der er en rammesætning, hvor "Stærke dagtilbud" præsenteres og projektet "At lære at lære" kort beskrives.
Hovedvægten i kvalitetsrapporten ligger på at præsentere essensen af de pædagogiske tilsyn, hvor fokus primært er udviklingsorienteret og hvordan der kan arbejdes med at udvikle kvaliteten af dagtilbuddene. I de pædagogiske tilsyn ligger en række temaer som kvalitetsrapporten også er bygget op omkring: Samspil og relationer, leg og læring, demokratiske læreprocesser og børns medbestemmelse, børnefællesskaber og inklusion, forældresamarbejde, sprog og kommunikation, motorik og bevægelse samt faglig ledelse. Sidst i kvalitetsrapporten præsenteres en række faktaoplysninger.
Pædagogisk tilsyn i vuggestuer og børnehaver i Skanderborg Kommune
Lovkrav og det pædagogiske grundlag
Dagtilbudsloven fastsætter at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med det pædagogiske indhold i dagtilbuddene på denne baggrund:
§ 5 a. Tilsyn med det pædagogiske indhold i dagtilbud omfattet af § 5, stk. 1, skal føres med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan, jf. § 8, stk. 2. (Lov om ændring af dagtilbudsloven – Retsinformation)
Tilsynet skal tilrettelægges, så den tilsynsførende så vidt muligt er upartisk og kan forholde sig neutral. Uvildighed kan bl.a. sikres ved at tilsynet sker på et tydeligt grundlag og på baggrund af systematisk og ensartet metode, så kvaliteten i de forskellige pædagogiske læringsmiljøer vurderes på en ensartet, og på forhånd defineret måde.
Følgende er en beskrivelse af tilsynsprocessen i Skanderborg Kommune.
Tilsyn i Skanderborg Kommune
I Skanderborg Kommune gennemfører Fagsekretariatet Børn og Unge de pædagogiske tilsyn. Der føres tilsyn med dagtilbuddene ud fra et delvist kontrollerende, delvist udviklende perspektiv. Observation og dialog har derved en stor vægtning i tilsynsprocessen.
Tilsynsmaterialet er datainformeret og bygger på forskning om, hvad der definerer et dagtilbud med høj kvalitet, hvor specielt den gode relation mellem barn og voksen er i fokus. Med tilsynets lærende og udviklende fokus, understøttes at alle aktørerne omkring børnene har en vigtig rolle i at skabe læringsmiljøer, der fremmer alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Ved hvert tilsyn er der tilkoblet en tilsynsførende og en konsulent, begge fra Sekretariatet for skoler, dagtilbud og familier.
I de kommunale dagtilbud er der en vedvarende dialog og samarbejde mellem de tilsynsførende, dagtilbuddene og chef for dagtilbud og sundhed.
Tilsynspraksis
Det anmeldte tilsyn (år 1)
Indledningsvist har tilsynsførende et formøde med ledelse og observatørerne i dagtilbuddet. Her gennemgås tilsynsprocessen, samt observatørrollen. Derudover introduceres til brugen af Hjernen og Hjertet i forbindelse med tilsynet.
Efter formødet observerer tilsynsførende, ledelse og medarbejdere over en periode i børnehusene.
På første del af tilsynsmødet har ledelse, observatører, tilsynsførende og konsulent dialog om observationsdata. I den efterfølgende del, er det ledelsen, tilsynsførende og konsulent der har dialog ud fra temaet faglig udvikling og evaluering. Konsulenten er ansvarlig for referat af mødets opsamlinger og konklusioner. Efter tilsynsmødet har kontraktholder og daglig leder ansvaret for at udarbejde en udviklingsplan, som skal godkendes af tilsynsførende.
som afrunding på det anmeldte tilsyn afholdes en kvalitetsdialog for dagtilbuddet samlet. Her deltager kontraktholder, daglige ledere, chef for dagtilbud og sundhed, forældrebestyrelsesrepræsentant og tilsynsførende. Der tages afsæt i kvalitative og kvantitative data for de enkelte børnehuse, men også for dagtilbuddet samlet. På mødet fremlægges udviklingsplanerne, samt præsentation af rammevilkårsundersøgelse, forældretilfredshedsundersøgelse, sygefravær, normering, medarbejdersammensætning, økonomi mv.
Slutteligt mødes kontraktholder med chef for dagtilbud og sundhed, og opsummerer i forhold til opmærksomhedspunkter og det videre arbejde i dagtilbuddet.
På kvalitetsdialogen får dagtilbuddet den endelige vurdering af kvaliteten i de enkelte børnehuse. Tilsynet, herunder tilsynsførendes vurdering, dokumenteres i en tilsynsrapport.
Det uanmeldte tilsyn (år 2)
Det uanmeldte tilsyn pågår i alle børnehuse. Tilsynsførende gennemfører observationer med afsæt i børnehusets udviklingsplan. Efterfølgende er der et statusmøde, med opfølgning med ledelsen. Indhold og tidsramme bestemmes af kvaliteten i børnehuset.
Datagrundlag
Vurderingen af kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet skal, som det er angivet i lovgivningen, ske med udgangspunkt i et bredt datagrundlag.
Observation
Som en del af tilsynets data gennemføres observationer. Observatørerne er; kontraktholder, daglig leder, to pædagoger, tilsynsførende og konsulent. Observationerne analyseres med udgangspunkt i det forskningsinformerede dialogmateriale KVALid, der danner et fælles fundament for en ensartet forståelse af, hvordan kvalitet i dagtilbud i Skanderborg Kommune ser ud. Der observeres på et fælles tema. Tilsynsførende observerer i tilsynsprocessen herudover altid på det pædagogiske grundlag og læreplanstemaerne, hertil anvendes materialet KVALid tilsyn. Derudover er temaet faglig udvikling og evaluering en del af dialogen med ledelsen. På tilsynsmødet får alle mulighed for at fremlægge deres observationer, og disse observationer tager tilsynsdialogen sit afsæt i. Da tilsynet er lovpligtigt, og der foreligger krav om uvildighed, vil det altid være tilsynsførendes og konsulentens observationer, der vægter højest i forhold til den samlede vurdering.
Dataindsamling
Yderligere indsamles data fra Rambølls Hjernen og Hjertet og Targit. Her er bl.a. tale om rammevilkårsundersøgelse, forældretilfredshedsundersøgelse, medarbejdersammensætning, normering, sygefravær, sprogvurdering, dialogværktøj mm.
Vurdering
Grundlaget for pædagogisk tilsyn i dagtilbud
Vurderingen sker altid med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag, og der skal vurderes på:
- Det pædagogiske indhold i dagtilbuddet
- Måden, opgaverne udføres på
- Dagtilbuddets efterlevelse af rammer og prioriterede indsatser
Taksonomi
I henhold til lovgivningen skal kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer vurderes og dokumenteres.
Følgende viser den taksonomi tilsynet vurderes ud fra. Derudover beskrives kriterierne for pågældende taksonomi, samt hvilken handling taksonomien afføder.
- Fortsat indsats og anbefalinger til videreudvikling, samt opretholdelse af de pædagogiske læringsmiljøer: Udviklingsplan med anbefalinger
- Behov for justering af indsats og henstilling til udvikling af de pædagogiske læringsmiljøer: Udviklingsplan med krav om justeringer
- Behov for ny forbedret indsats, herunder iværksættelse af skærpet tilsyn* og udarbejdelse af handleplan med henblik på iværksættelse af indsatser for at udvikle de pædagogiske læringsmiljøer: Udarbejdelse af handleplan, som afstemmes med Chef for Dagtilbud
*Skærpet tilsyn og handleplan vil skulle iværksættes i umiddelbar forlængelse af, at de bekymrende forhold er konstateret og udløser:
- Uanmeldt og anmeldte observation
- Opfølgningsmøder
- Tættere samarbejde med konsulent og PPR i en periode fremadrettet
- Justering af tilsynsrapport ved forbedring
Omfanget af en handleplan vil altid skulle vurderes og forstås med udgangspunkt i de forhold, der har udløst handleplanen.
Handleplanen skal udarbejdes i dialog med lederen og skal beskrive, hvordan der skal arbejdes med at styrke den pædagogiske kvalitet eller andre forhold, og hvordan der skal følges op.
Tilsynsrapport
Efter kvalitetsdialogen, udarbejder tilsynsførende en tilsynsrapport i Hjernen og Hjertet.
Rapporten opdeles i følgende kategorier:
Sammenfatning og konklusion på tilsynet
- Vurdering
- Aftaler fremadrettet og udviklingstiltag
Strukturel kvalitet
- Rammevilkår
- Organisering
- Personalestabilitet og medarbejderinddragelse
Proceskvalitet
- Observationer, herunder børnehusets styrker og udviklingspotentiale
Resultatkvalitet
- Sprogvurderinger
- Dialogværktøj
Tilsynsrapporten offentliggøres på dagtilbuddets og Kommunens hjemmeside
Introduktion til dagtilbudsområdet
Som forældre kan man i Skanderborg Kommune vælge mellem forskellige tilbud: kommunal dagpleje, kommunale integrerede institutioner 0-6 år, kommunale børnehaver og selvejende institutioner. Herudover findes der et antal private pasningsordninger og private daginstitutioner. Se figur X.
Lederen af dagplejen, dagtilbudslederne, skolelederne, lederen af klubtilbud og lederne af de selvejende institutioner er alle kontraktholdere på dagtilbud og refererer til Fagchefen for Børn & Unge.
De selvejende institutioner og private tilbud har egne vedtægter og retningslinjer for bestyrelsesarbejdet.
Forældrebestyrelsens opgave
Der er bestyrelser ved alle kommunale dagtilbud, og de består af forældre og medarbejdere.
Styrelsesvedtægten fastlægger rammerne for bestyrelsens arbejde og samarbejde med dagtilbuddets ledelse og medarbejdere samt fagsekretariatet for Børn og Unge:
Det kommunale dagtilbuds primære opgave er i henhold til dagtilbudslovens §7 at fremme trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
Bestyrelsens sammensætning og valg
Bestyrelsens sammensætning, valgperiode etc. er beskrevet under de enkelte områder (Dagtilbud 0 – 6 år, Dagplejen og Klubber).
Forældrerepræsentanter og medarbejderrepræsentanter har stemmeret i bestyrelsen. I tilfælde af stemmelighed er det formandens stemme, der er afgørende.
Suppleanter deltager ikke i bestyrelsens møder. Hvis et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen, indtræder suppleanten i bestyrelsen ved begyndelsen af den efterfølgende måned. Suppleanter, der indtræder i bestyrelsen, udtræder ved førstkommende valg.
Dagtilbudslederen, lederen af dagplejen eller klublederen deltager i bestyrelsens møder og varetager informations-, sekretær- og sagsbehandleropgaver for bestyrelsen.
Dagtilbud 0 – 6 år
Forældrerepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges på et møde, som afholdes inden udgangen af marts. Det er den siddende bestyrelse, der indkalder til mødet med minimum 14 dages varsel.
Medarbejderrepræsentanterne og suppleanter til bestyrelsen vælges på et personalemøde blandt de fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet – dog ikke medarbejdere med lederfunktion. Valget afholdes inden udgangen af marts.
Bestyrelsen består typisk af 7 – 9 repræsentanter valgt af og blandt forældrene, og 2 repræsentanter valgt af og blandt de fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet.
Dagtilbud der består af 1 – 3 huse vælger 7 forældrerepræsentanter. Dagtilbud, der består af 4 eller flere huse vælger 9 forældrerepræsentanter. Et hus defineres i denne forbindelse som en enhed med daglig leder. Hvert hus har ret til minimum én forældrerepræsentant uanset børnetal. Se figur XX for beregning og fordeling af forældrerepræsentanter.
Det besluttes lokalt, om valgene afvikles på forældremøder i hvert hus eller på et samlet forældremøde.
Valgperioden løber i 2 år, fra valget er afholdt.
Der vælges en suppleant for hvert fast medlem af bestyrelsen. Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer ved valget.
Dagplejen
Bestyrelsen består af seks repræsentanter valgt af og blandt forældre, 2 repræsentanter valgt af og blandt dagplejerne og en repræsentant valgt af og blandt pædagogiske ledere.
Forældrerepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges inden udgangen af marts.
Det er den siddende bestyrelse, der indkalder til mødet med minimum 14 dages varsel.
Medarbejderrepræsentanterne og suppleanter til bestyrelsen vælges inden udgangen af marts blandt de fastansatte medarbejdere i dagplejen. – dog ikke ansatte med ledelsesfunktioner.
Valgperioden påbegyndes den 1. april og løber i 2 år. Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer.
Klubber
Bestyrelsen består af 7 repræsentanter valgt af og blandt forældre og 2 repræsentanter valgt af og blandt de fastansatte medarbejdere i institutionen.
Forældrerepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges på et forældremøde, som afholdes inden udgangen af oktober måned. Mødet indkaldes af den siddende bestyrelse med minimum 14 dages varsel.
Medarbejderrepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges på et personalemøde af og blandt de fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet – dog ikke ansatte med ledelsesfunktioner. Valget afholdes inden udgangen af oktober måned.
Valgperioden påbegyndes d. 1. november og løber i 2 år til nyvalg. Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer.
Der vælges 2 suppleanter for forældrerepræsentanterne og 2 suppleanter for medarbejderrepræsentanterne.
Valgbarhed og stemmeret
Forældre med forældremyndighed til børn i dagtilbuddet er valgbare og har stemmeret til forældrebestyrelsen. Der kan afgives én stemme pr. indskrevet barn pr. forælder, der er til stede ved valget. Afstemningen skal være skriftlig og foregå anonymt. Der kan kun afgives stemme ved personligt fremmøde.
I særlige situationer kan andre end den/dem, der har forældremyndigheden, opnå valgbarhed og stemmeret. Det kræver dog kommunens godkendelse.
En medarbejder, som også har forældremyndighed over et barn i dagtilbuddet, kan ikke vælges til forældrebestyrelsen, men har stemmeret.
Kun fremmødte forældre eller forældre, der skriftligt har givet samtykke er valgbare.
Fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet kan vælges og har stemmeret til bestyrelsen som medarbejderrepræsentanter. Det gælder dog ikke ansatte med ledelsesfunktion.
Bestyrelsen vælges ved simpelt flertal. Det vil sige, at de kandidater, som får flest stemmer, er valgt. I tilfælde af stemmelighed er der omvalg mellem kandidaterne med samme antal stemmer. Er der forsat stemmelighed, sker udpegning til forældrebestyrelsen ved lodtrækning.
Udtrædelse af forældrebestyrelsen
Et forældrevalgt bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen ved førstkommende valg, efter at medlemmets barn er ophørt i dagtilbuddet. Ligget valget efter barnet er ophørt i dagtilbuddet, kan et forældrebestyrelsesmedlem vælge at udtræde af bestyrelsen, når barnet stopper og ikke sidde perioden ud. Suppleanten indtræder i stedet i forældrebestyrelsen.
En medarbejderrepræsentant udtræder af bestyrelsen ved førstkommende valg. Dog skal det præciseres, at en medarbejderrepræsentant også udtræder af bestyrelsen med virkning fra det tidspunkt, hvor han eller hun indgiver sin opsigelse til lederen eller har modtaget sin opsigelse fra lederen, hvorefter suppleanten indtræder.
Suppleanter, der indtræder i bestyrelsen, udtræder af bestyrelsen ved førstkommende valg.
Forældrebestyrelsens konstituering
Forældrebestyrelsen konstitueres på det førstkommende møde efter nyvalg. Formand og næstformand vælges af og blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen. Lederen indkalder til det konstituerende møde, som skal finde sted senest otte dage efter valgperiodens ikrafttræden.
Forretningsorden
Forældrebestyrelsen udarbejder forretningsorden lokalt. Forretningsordenen angiver rammerne og retningslinjerne for det lokale bestyrelsesarbejde. Den kan eksempelvis indeholde beskrivelser af mødeaktivitet, forskellige roller og opgaver, årsplan, faste punkter på dagsorden, procedure for udarbejdelse af dagsorden mm.
Forældrebestyrelsens opgaver
Forældrebestyrelsens arbejder ligger inden for den indgåede kontrakt og de værdier og rammer, der er fastsat af Børne- og socialministeriet og Byrådet, herunder:
- Årsplan for forældrebestyrelsens aktiviteter
- Udarbejdelse af principper:
- For dagtilbuddets budgetramme
- For dagtilbuddets pædagogiske arbejde og retning
- For samarbejde mellem hjem og dagtilbuddet
- For samarbejde med lokalsamfundet – det åbne tilbud
- For sammenhæng mellem tilbud; hjem/ dagtilbud, dagtilbud/skole
- I samarbejde med lederen og de pædagogiske medarbejdere udarbejde, evaluere og følge op på den pædagogiske læreplan for området minimum hvert andet år.
- Dagtilbuddets åbningstider (varsles med tre måneder ved ændringer)
- Deltagelse ved lederansættelse og ansættelse af fastansat personale (dog ikke ved ansættelse af dagplejere) med 1 - 2 forældrerepræsentanter i ansættelsesudvalget.
Ved ansættelse af dagtilbudsledere har Børn- og Ungechefen ansættelses-kompetencen.
Ved øvrige ansættelser i dagtilbuddet har dagtilbudslederen ansættelseskompetencen.
Andre eksempler på principper, der blandt andet kan arbejdes med kan være:
- Principper for kommunikation/”den gode tone”
- Principper for forplejning
- Principper for forældre arrangement
Bestyrelsens arbejde
Bestyrelsen udøver sit arbejde på møder, som afholdes for lukkede døre. Bestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når spørgsmål af særlig interesse behandles, men indbudte gæster kan ikke overvære forhandlinger og afstemninger.
Bestyrelsen skal respektere gældende lovgivning (herunder bestemmelser om tavshedspligt), regulativer og vedtægter, byrådsbeslutninger, administrative bestemmelser samt kollektive overenskomster, lokale aftaler og retningslinjer fastsat iht. reglerne om MED-udvalg (medarbejderes medbestemmelse og medindflydelse mm.).
Bestyrelsen kan afgive udtalelse og stille forslag til Undervisnings- og Børneudvalget og Byrådet om alle spørgsmål, der vedrører dagtilbuddet.
Bestyrelsen skal afgive udtalelse om alle spørgsmål, der forelægges af Undervisnings- og Børneudvalget og Byrådet.
Bestyrelsen kan ikke behandle sager vedrørende enkelte børn, familier eller ansatte.
Rejses der tvivl om beslutninger inden for bestyrelsens lovsikrede kompetence, kan fagsekretariatet Børn & Unge udtale sig om beslutningens lovlighed, men ikke ændre beslutningen.
Rejses der tvivl om beslutninger inden for bestyrelsens delegerede kompetence, kan fagsekretariatet Børn & Unge ændre, ophæve eller standse beslutningen.
Dagtilbudslederens opgaver og ansvar
Lederen har den administrative, pædagogiske, personalemæssige og økonomiske ledelse af dagtilbuddet og er ansvarlig for dagtilbuddets virksomhed over for bestyrelsen, Undervisnings- og Børneudvalget og Byrådet.
Lederen er desuden ansvarlig for udarbejdelse af budgetter og regnskaber.
Beslutninger, der vedrører den pædagogiske tilrettelæggelse af arbejdet i hverdagen, træffes af lederen, ligesom det er lederens ansvar at føre Bestyrelsens principbeslutninger og værdier ud i praksis.
Lederen træffer alle konkrete afgørelser vedrørende institutionens indskrevne børn.
Lederen varetager sekretær-, informations- og sagsbehandlingsopgaver for bestyrelsen.
Lederen er garant for, at beslutninger truffet af bestyrelsen er i overensstemmelse med gældende love og regler.
Ikrafttræden og ændring af styrelsesvedtægten
Denne styrelsesvedtægt træder i kraft d. 1. januar 2019.
Ændring af vedtægten kan kun ske efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne.
Byrådet eller Undervisning - og Børneudvalg kan ændre styrelsesvedtægten med 3 mdr. varsel. Ændring med kortere varsel kan ske, hvis bestyrelserne og Byrådet er enige herom.
Hent en grafisk opstillet håndbog i pdf (ikke webtilgængelig)
Erstatningsansvar
Børn kan på samme måde som voksne blive erstatningsansvarlige for de skader, de laver på andre personer eller deres ting.
Når dit barn er i dagtilbud har vi tilsynspligt. Det betyder, at vi har pligt til at holde opsyn med børnene samt fortælle dem, hvordan vi forventer, at de opfører sig. Tilsynsforpligtelsen er størst i forhold til de mindste børn og aftager, efterhånden som børnene bliver større og selv kan overskue følgerne af deres handlinger.
Hæftelse for børns erstatningsansvar
Hvis du har et hjemmeboende barn under 18 år, der laver en skade, som man kan bebrejde barnet, kan kommunen kræve op til 7.500,- kr. i erstatning fra dig som forælder. Har I fælles forældremyndighed, hæfter I solidarisk. Har den ene forælder forældremyndigheden hæfter denne. Erstatningsansvaret kan være dækket af din/jeres ansvarsforsikring.
Erstatningskrav mod skadevoldende barn
Skanderborg Kommune har tegnet forsikringer for mange skader, men der er også skader, som vi ikke har tegnet forsikring for. Det gælder f.eks. glas- og hærværksskader. Sker der hærværk eller en glasskade på en institution, og institutionen er bekendt med, hvem der er skyld i skaden, kan institutionen rette et krav mod barnets forældre.
Børneulykke – hvem dækker skaden?
Du skal som forælder selv tegne en ulykkesforsikring på dit barn, så I er dækket, hvis dit barn kommer til skade.
Skanderborg Kommune har ikke en forsikring, der dækker hvis dit barn kommer til skade, når det er i dagtilbud.