Åbningstider
De kommunale og de selvejende dagtilbud har en ugentlig åbningstid på 51-53 timer. Dagplejen har en ugentlig åbningstid på 48 timer. De præcise åbningstider fremgår af de enkelte børnehuses hjemmesider eller aftales i dialog med dagplejen.
Lukkedage
5. juni og 24. december er lukkedage, hvor vi ikke tilbyder alternativ pasning.
Behovspasning
Du kan altid få dit barn passet, hvis du har behov for det (bortset fra 5. juni og 24 december). Der kan dog være dage, hvor børnehusene eller dagplejen er lukket. Dagene ligger typisk i forbindelse med skoleferier, mellem jul og nytår eller dagen efter Kristi Himmelfartsdag.
Dagtilbuddene skal planlægge lukkedage på tidspunkter, hvor mange børn holder fri, og der derfor kun er få børn, der har behov for pasning.
Spørg lederen i dit børnehus eller din dagplejer, hvis du vil vide mere om behovspasning i ferieperioderne.
Udmeldelsesvarsel
Hvis du vil udmelde dit barn fra pasning, skal udmeldelsen ske med 1 måneds varsel. Du kan udmelde dit barn til den 15. eller den sidste dag i måneden.
Du kan udmelde dit barn her (link til Digital Pladsanvisning åbner i et nyt vindue).
Udmeldelse hvis jeg flytter fra Skanderborg Kommune
Du skal selv udmelde dit barn, hvis du flytter fra Skanderborg Kommune. Udmeldelse sker ikke automatisk. Opsigelsesvarslet er 1 måned.
Du kan udmelde dit barn her (link til Digital Pladsanvisning åbner i et nyt vindue)
Overflytning mellem kommunale eller selvejende dagtilbud
Hvis dit barn overflyttes fra et dagtilbud til et andet i Skanderborg Kommune, sker udmeldelsen automatisk med 1 måneds varsel fra det dagtilbud, hvor barnet går.
Eksempel: Bliver du tildelt en ny plads pr. 1. december, udmelder vi dit barn fra den nuværende plads pr. 30. november.
Overflytning fra kommunalt dagtilbud til privat pasning
Hvis dit barn overflyttes fra et kommunalt dagtilbud til et privat tilbud:
- Du skal udmelde dig barn på Digital Pladsanvisning
- Du skal udmelde med 1 måneds varsel
Hvis dit overflyttes fra et privat tilbud til et kommunalt dagtilbud:
-
Se opsigelsesvarsel på den private institutions hjemmeside
Vær opmærksom på, at udmeldelsen fra det private tilbud ikke sker automatisk. Kontakt dit private pasningstilbud for gældende opsigelsesprocedure.
Udmeldelse som følge af ubenyttet plads
Hvis et barn ikke har gjort brug af sin plads i dagtilbuddet i mere end 4 uger, og der ikke forudgående er varslet om dette, skal dagtilbuddet tage kontakt til forældrene. Kan familien ikke kontaktes, har dagtilbuddet pligt til at kontakte Pladsanvisningen.
Når Pladsanvisningen modtager henvendelsen fra et dagtilbud, partshører Pladsanvisningen forældrene jævnfør Forvaltningsloven. Hvis Pladsanvisningen ikke bliver kontaktet af forældrene inden for høringsfristen, anses det som en tilkendegivelse af, at forældrene ikke vil gøre brug af pladsen. Barnet udmeldes derfor fra den dato, hvor høringsfasen udløber. Pladsen kan derefter videregives til et andet barn.
Udmeldelse som følge af ubenyttet plads anses for at være en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, og Forvaltningslovens regler skal derfor overholdes.
Her kan du se, hvilke dagtilbud i Skanderborg Kommune, der tilbyder kostordning.
Dagtilbudsområder
- Dagtilbud Skanderborg By
- Børnehaven Dragen
- Børnehaven Skovhuset
- Vrold Børnehus
- BørneRiget Skanderborg Bakker
- Børnehuset Dyrehaven
- Dagtilbud Højvangen Skanderborg
- Elverhøj
- Skovtroldene
- Fredensgård
- Regnbuen
- Hørning Dagtilbud
- Børnehuset Skovkanten
- Børnehuset Elmehøjen
- Børnehuset Elgårdsminde
- Børnehuset Rosenvænget
- Toftelunden
- Galaksen
- Dagtilbud Ry
- Børnehuset Fugldal
- Børnehuset Bakkely
- Børnehuset Birkehuset
- Børnehuset Stadion Alle
- Børnehuset Kildebjerg
- Børnehuset Tippethøj
- Dagtilbud Nord
- Børnehuset Gyvelhøjen
- Børnehuset Bakketoppen
- Børnehuset Porskjær
- Børnehuset Viften
- Skovby Børnehus
- Svaneparken (modtagerkøkken)
Landsbyordninger
- Bakkehuset
- Bavnehaven Børnehave (Forældreorganiseret)
- Bjedstrup Børnehus
- Naturbørnehaven Bjedstrup
- Herskind Børnehus
- Voerladegård Børnehave (Forældreorganiseret)
- Storring Børnehus
Selvejende institutioner
- Søvang Børnehave og Vuggestue
Hvis du ønsker at flytte dit barn til et andet børnehus eller en anden dagplejer, skal du skrive dit barn på venteliste til overflytning til den specifikke dagplejer eller det specifikke børnehus via Digital Pladsanvisning (link til Digital Pladsanvisning åbner i et nyt vindue). Du er ikke garanteret plads i et andet tilbud. Du skal være opmærksom på, at du kan stå til overflytning til ét andet tilbud.
Alle dagtilbud skal tilbyde en sprogvurdering til børn i tre-årsalderen, hvis der er adfærdsmæssige, sociale eller andre forhold, der gør, at vi formoder, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Desuden skal alle børn i tre-årsalderen, der ikke er optaget i dagtilbud, sprogvurderes.
Vi anvender Børne- og Socialministeriets sprogvurderingsmateriale understøttet af Rambøll Sprog. Rambøll Sprog er den digitale platform, hvor vi registrerer og opbevarer af data fra sprogvurderingerne.
Sprogvurderingen foretages som en leg med dit barn af det pædagogiske personale i dagtilbuddet. Processen sker i samarbejde med jer forældre. Enkelte af de kommunale dagtilbud sprogvurderer alle børn.
Det er et mål, at sprogvurderingerne – ud over at øge informationerne om børns sprog – anvendes i grundlaget for at udvikle et bæredygtigt sprogmiljø i vores dagtilbud.
I kvalitetsrapporten for dagtilbudsområdet, der er politisk godkendt i Undervisnings- og Børneudvalget 4. marts 2020, findes en beskrivelse af, hvordan der er arbejdet med kvaliteten i dagtilbuddene i Skanderborg Kommune. Der er en rammesætning, hvor "Stærke dagtilbud" præsenteres og projektet "At lære at lære" kort beskrives.
Hovedvægten i kvalitetsrapporten ligger på at præsentere essensen af de pædagogiske tilsyn, hvor fokus primært er udviklingsorienteret og hvordan der kan arbejdes med at udvikle kvaliteten af dagtilbuddene. I de pædagogiske tilsyn ligger en række temaer som kvalitetsrapporten også er bygget op omkring: Samspil og relationer, leg og læring, demokratiske læreprocesser og børns medbestemmelse, børnefællesskaber og inklusion, forældresamarbejde, sprog og kommunikation, motorik og bevægelse samt faglig ledelse. Sidst i kvalitetsrapporten præsenteres en række faktaoplysninger.
Pædagogisk tilsyn på dagtilbudsområdet
Ifølge Dagtilbudsloven har Byrådet tilsynspligten med både de kommunale, selvejende og private dagtilbud. I Skanderborg Kommune gennemfører Fagsekretariatet Børn og Unge de pædagogiske tilsyn.
Vi har valgt at føre tilsyn med dagtilbuddene ud fra et delvist kontrollerende, delvist udviklende perspektiv. Tilsynsmodellen bygger på forskning om, hvad der definerer et dagtilbud med høj kvalitet, hvor den gode relation mellem barn og voksen er i fokus.
Overordnet ramme for pædagogisk tilsyn i Skanderborg Kommune
I Skanderborg Kommune består det anmeldte tilsyn af følgende faser:
Før: Kontraktering, formøde og forberedelse med observatører, planlægning af proces
Under: Gennemføre og analysere observationer, indsamle kvantitative data, tilsynsmøde
Efter: Udarbejde handleplan, omsætte handleplan til praksis, offentliggøre tilsynsrapport
Minimum hvert andet år afholdes et anmeldt tilsyn, hvor observationer og dialog er helt centrale omdrejningspunkter. Forud for det anmeldte besøg kontrakteres med dagtilbuddet.
Som en del af tilsynet foretager dagtilbuddet og tilsynsførende observationer. Observationerne bearbejdes og vurderes med afsæt i de observationsguides, der er udarbejdet til tilsynet. På tilsynsmødet præsenteres og drøftes observationerne med afsæt i KVALid, det valgte materiale til vurdering af kvalitet i dagtilbud.
Udover det anmeldte besøg, anvendes uanmeldte besøg som en del af den samlede tilsynsproces. Det uanmeldte besøg kan dels anvendes efter behov, men derudover tilrettelægges der fremadrettet minimum et uanmeldt tilsyn hvert andet år. Her er observationer på temaet samspil og relationer samt kvalitetsdialog helt centrale omdrejningspunkter. Det uanmeldte tilsyn placeres forskudt af det anmeldte besøg, og følger dermed forskudt den nuværende kadence med et anmeldt besøg i hvert enkelt børnehus hvert andet år.
Uvildighed og inddragelse af data
Der sikres uvildighed ved at tilsynene føres på et grundigt udarbejdet tilsynsmateriale. Det er desuden både den tilsynsførende, ledelsen fra dagtilbudsområdet på tværs og en eller flere medarbejdere, der observerer forud for tilsynsmødet. Observationsmaterialet bygger på forskning om kvalitet i dagtilbud, og danner et fælles fundament for en ensartet forståelse af, hvordan kvalitet i dagtilbud i Skanderborg Kommune ser ud.
Tilsyn med det pædagogiske indhold føres med inddragelse af både kvalitative og kvantitative data. Udover observationer, der udgør en stor del af data, inddrages data om f.eks. sygefravær, APV, tilsyn med økonomi, normering, pædagogisk dokumentation, spørgeskemaer o.a.
Tilsynet bygger dermed på forskellige metoder og sikrer mulighed for et systematisk og ensartet datagrundlag for vurderingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer.
Opfølgning – dialog med lederen om vurdering af de pædagogiske læringsmiljøer
Som en del af tilsynet indgår tilsynsførende i dialog med ledelsen i dagtilbuddet om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Dialogen tager afsæt i forskningsmaterialet KVALid. Ledelsen får dermed mulighed for at give deres perspektiver på den pædagogiske kvalitet. Den fælles vurdering af det pædagogiske læringsmiljø dokumenteres skriftligt og der udarbejdes en handleplan for det videre arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer.
Forældrene deltager med en repræsentant på tilsynsmødet, og efterfølgende orienteres forældrebestyrelsen om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer og den udarbejdede handleplan. Orienteringen af forældrebestyrelsen sker på et bestyrelsesmøde.
Skriftlig dokumentation
Efter hvert anmeldt besøg udarbejdes en skriftlig handleplan, der giver konkrete anvisninger til udvikling af de pædagogiske læringsmiljøer. Handleplanen udarbejdes af kontraktholder i samarbejde med daglig leder og med sparring fra tilsynsførende og i relevant omfang med inddragelse af chefen for Dagtilbud, PPR og Sundhed. Når handleplanen er godkendt af tilsynsførende, offentliggøres den på og det enkelte børnehus’ hjemmeside.
Skærpet tilsyn
Hvis kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer, eller andre forhold i dagtilbuddet giver anledning til bekymring, skal der iværksættes skærpet tilsyn. Skærpet tilsyn er et fokuseret tilsyn, der, afhængig af de konkrete forhold, f.eks. vil kunne ske via et øget antal anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg.
Det skærpede tilsyn kan ophøre, når der på baggrund af dialog med dagtilbuddet gennem et længere stykke tid kan konstateres, at der arbejdes konstruktivt med udviklingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer, eller at de forhold, der har givet anledning til at iværksætte det skærpede tilsyn er bragt i orden.
Ved skærpet tilsyn skelnes der ikke mellem bekymring og alvorlig bekymring ift. de handlinger, der sættes i værk. Et skærpet tilsyn følges altid op med udarbejdelse af handleplan, sådan som det er praksis efter hvert anmeldt besøg.
Det skærpede tilsyn tilrettelægges som anmeldte og/eller uanmeldte besøg alt efter, hvad der er brug for at fokusere på og iværksætte.
Introduktion til dagtilbudsområdet
Som forældre kan man i Skanderborg Kommune vælge mellem forskellige tilbud: kommunal dagpleje, kommunale integrerede institutioner 0-6 år, kommunale børnehaver og selvejende institutioner. Herudover findes der et antal private pasningsordninger og private daginstitutioner. Se figur X.
Lederen af dagplejen, dagtilbudslederne, skolelederne, lederen af klubtilbud og lederne af de selvejende institutioner er alle kontraktholdere på dagtilbud og refererer til Fagchefen for Børn & Unge.
De selvejende institutioner og private tilbud har egne vedtægter og retningslinjer for bestyrelsesarbejdet.
Forældrebestyrelsens opgave
Der er bestyrelser ved alle kommunale dagtilbud, og de består af forældre og medarbejdere.
Styrelsesvedtægten fastlægger rammerne for bestyrelsens arbejde og samarbejde med dagtilbuddets ledelse og medarbejdere samt fagsekretariatet for Børn og Unge:
Det kommunale dagtilbuds primære opgave er i henhold til dagtilbudslovens §7 at fremme trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
Bestyrelsens sammensætning og valg
Bestyrelsens sammensætning, valgperiode etc. er beskrevet under de enkelte områder (Dagtilbud 0 – 6 år, Dagplejen og Klubber).
Forældrerepræsentanter og medarbejderrepræsentanter har stemmeret i bestyrelsen. I tilfælde af stemmelighed er det formandens stemme, der er afgørende.
Suppleanter deltager ikke i bestyrelsens møder. Hvis et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen, indtræder suppleanten i bestyrelsen ved begyndelsen af den efterfølgende måned. Suppleanter, der indtræder i bestyrelsen, udtræder ved førstkommende valg.
Dagtilbudslederen, lederen af dagplejen eller klublederen deltager i bestyrelsens møder og varetager informations-, sekretær- og sagsbehandleropgaver for bestyrelsen.
Dagtilbud 0 – 6 år
Forældrerepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges på et møde, som afholdes inden udgangen af marts. Det er den siddende bestyrelse, der indkalder til mødet med minimum 14 dages varsel.
Medarbejderrepræsentanterne og suppleanter til bestyrelsen vælges på et personalemøde blandt de fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet – dog ikke medarbejdere med lederfunktion. Valget afholdes inden udgangen af marts.
Bestyrelsen består typisk af 7 – 9 repræsentanter valgt af og blandt forældrene, og 2 repræsentanter valgt af og blandt de fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet.
Dagtilbud der består af 1 – 3 huse vælger 7 forældrerepræsentanter. Dagtilbud, der består af 4 eller flere huse vælger 9 forældrerepræsentanter. Et hus defineres i denne forbindelse som en enhed med daglig leder. Hvert hus har ret til minimum én forældrerepræsentant uanset børnetal. Se figur XX for beregning og fordeling af forældrerepræsentanter.
Det besluttes lokalt, om valgene afvikles på forældremøder i hvert hus eller på et samlet forældremøde.
Valgperioden løber i 2 år, fra valget er afholdt.
Der vælges en suppleant for hvert fast medlem af bestyrelsen. Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer ved valget.
Dagplejen
Bestyrelsen består af seks repræsentanter valgt af og blandt forældre, 2 repræsentanter valgt af og blandt dagplejerne og en repræsentant valgt af og blandt pædagogiske ledere.
Forældrerepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges inden udgangen af marts.
Det er den siddende bestyrelse, der indkalder til mødet med minimum 14 dages varsel.
Medarbejderrepræsentanterne og suppleanter til bestyrelsen vælges inden udgangen af marts blandt de fastansatte medarbejdere i dagplejen. – dog ikke ansatte med ledelsesfunktioner.
Valgperioden påbegyndes den 1. april og løber i 2 år. Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer.
Klubber
Bestyrelsen består af 7 repræsentanter valgt af og blandt forældre og 2 repræsentanter valgt af og blandt de fastansatte medarbejdere i institutionen.
Forældrerepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges på et forældremøde, som afholdes inden udgangen af oktober måned. Mødet indkaldes af den siddende bestyrelse med minimum 14 dages varsel.
Medarbejderrepræsentanter og suppleanter til bestyrelsen vælges på et personalemøde af og blandt de fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet – dog ikke ansatte med ledelsesfunktioner. Valget afholdes inden udgangen af oktober måned.
Valgperioden påbegyndes d. 1. november og løber i 2 år til nyvalg. Suppleanter vælges for et år ad gangen og indtræder i bestyrelsen i forhold til antallet af stemmer.
Der vælges 2 suppleanter for forældrerepræsentanterne og 2 suppleanter for medarbejderrepræsentanterne.
Valgbarhed og stemmeret
Forældre med forældremyndighed til børn i dagtilbuddet er valgbare og har stemmeret til forældrebestyrelsen. Der kan afgives én stemme pr. indskrevet barn pr. forælder, der er til stede ved valget. Afstemningen skal være skriftlig og foregå anonymt. Der kan kun afgives stemme ved personligt fremmøde.
I særlige situationer kan andre end den/dem, der har forældremyndigheden, opnå valgbarhed og stemmeret. Det kræver dog kommunens godkendelse.
En medarbejder, som også har forældremyndighed over et barn i dagtilbuddet, kan ikke vælges til forældrebestyrelsen, men har stemmeret.
Kun fremmødte forældre eller forældre, der skriftligt har givet samtykke er valgbare.
Fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet kan vælges og har stemmeret til bestyrelsen som medarbejderrepræsentanter. Det gælder dog ikke ansatte med ledelsesfunktion.
Bestyrelsen vælges ved simpelt flertal. Det vil sige, at de kandidater, som får flest stemmer, er valgt. I tilfælde af stemmelighed er der omvalg mellem kandidaterne med samme antal stemmer. Er der forsat stemmelighed, sker udpegning til forældrebestyrelsen ved lodtrækning.
Udtrædelse af forældrebestyrelsen
Et forældrevalgt bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen ved førstkommende valg, efter at medlemmets barn er ophørt i dagtilbuddet. Ligget valget efter barnet er ophørt i dagtilbuddet, kan et forældrebestyrelsesmedlem vælge at udtræde af bestyrelsen, når barnet stopper og ikke sidde perioden ud. Suppleanten indtræder i stedet i forældrebestyrelsen.
En medarbejderrepræsentant udtræder af bestyrelsen ved førstkommende valg. Dog skal det præciseres, at en medarbejderrepræsentant også udtræder af bestyrelsen med virkning fra det tidspunkt, hvor han eller hun indgiver sin opsigelse til lederen eller har modtaget sin opsigelse fra lederen, hvorefter suppleanten indtræder.
Suppleanter, der indtræder i bestyrelsen, udtræder af bestyrelsen ved førstkommende valg.
Forældrebestyrelsens konstituering
Forældrebestyrelsen konstitueres på det førstkommende møde efter nyvalg. Formand og næstformand vælges af og blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen. Lederen indkalder til det konstituerende møde, som skal finde sted senest otte dage efter valgperiodens ikrafttræden.
Forretningsorden
Forældrebestyrelsen udarbejder forretningsorden lokalt. Forretningsordenen angiver rammerne og retningslinjerne for det lokale bestyrelsesarbejde. Den kan eksempelvis indeholde beskrivelser af mødeaktivitet, forskellige roller og opgaver, årsplan, faste punkter på dagsorden, procedure for udarbejdelse af dagsorden mm.
Forældrebestyrelsens opgaver
Forældrebestyrelsens arbejder ligger inden for den indgåede kontrakt og de værdier og rammer, der er fastsat af Børne- og socialministeriet og Byrådet, herunder:
- Årsplan for forældrebestyrelsens aktiviteter
- Udarbejdelse af principper:
- For dagtilbuddets budgetramme
- For dagtilbuddets pædagogiske arbejde og retning
- For samarbejde mellem hjem og dagtilbuddet
- For samarbejde med lokalsamfundet – det åbne tilbud
- For sammenhæng mellem tilbud; hjem/ dagtilbud, dagtilbud/skole
- I samarbejde med lederen og de pædagogiske medarbejdere udarbejde, evaluere og følge op på den pædagogiske læreplan for området minimum hvert andet år.
- Dagtilbuddets åbningstider (varsles med tre måneder ved ændringer)
- Deltagelse ved lederansættelse og ansættelse af fastansat personale (dog ikke ved ansættelse af dagplejere) med 1 - 2 forældrerepræsentanter i ansættelsesudvalget.
Ved ansættelse af dagtilbudsledere har Børn- og Ungechefen ansættelses-kompetencen.
Ved øvrige ansættelser i dagtilbuddet har dagtilbudslederen ansættelseskompetencen.
Andre eksempler på principper, der blandt andet kan arbejdes med kan være:
- Principper for kommunikation/”den gode tone”
- Principper for forplejning
- Principper for forældrearrangement
Bestyrelsens arbejde
Bestyrelsen udøver sit arbejde på møder, som afholdes for lukkede døre. Bestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når spørgsmål af særlig interesse behandles, men indbudte gæster kan ikke overvære forhandlinger og afstemninger.
Bestyrelsen skal respektere gældende lovgivning (herunder bestemmelser om tavshedspligt), regulativer og vedtægter, byrådsbeslutninger, administrative bestemmelser samt kollektive overenskomster, lokale aftaler og retningslinjer fastsat iht. reglerne om MED-udvalg (medarbejderes medbestemmelse og medindflydelse mm.).
Bestyrelsen kan afgive udtalelse og stille forslag til Undervisnings- og Børneudvalget og Byrådet om alle spørgsmål, der vedrører dagtilbuddet.
Bestyrelsen skal afgive udtalelse om alle spørgsmål, der forelægges af Undervisnings- og Børneudvalget og Byrådet.
Bestyrelsen kan ikke behandle sager vedrørende enkelte børn, familier eller ansatte.
Rejses der tvivl om beslutninger inden for bestyrelsens lovsikrede kompetence, kan fagsekretariatet Børn & Unge udtale sig om beslutningens lovlighed, men ikke ændre beslutningen.
Rejses der tvivl om beslutninger inden for bestyrelsens delegerede kompetence, kan fagsekretariatet Børn & Unge ændre, ophæve eller standse beslutningen.
Dagtilbudslederens opgaver og ansvar
Lederen har den administrative, pædagogiske, personalemæssige og økonomiske ledelse af dagtilbuddet og er ansvarlig for dagtilbuddets virksomhed over for bestyrelsen, Undervisnings- og Børneudvalget og Byrådet.
Lederen er desuden ansvarlig for udarbejdelse af budgetter og regnskaber.
Beslutninger, der vedrører den pædagogiske tilrettelæggelse af arbejdet i hverdagen, træffes af lederen, ligesom det er lederens ansvar at føre Bestyrelsens principbeslutninger og værdier ud i praksis.
Lederen træffer alle konkrete afgørelser vedrørende institutionens indskrevne børn.
Lederen varetager sekretær-, informations- og sagsbehandlingsopgaver for bestyrelsen.
Lederen er garant for, at beslutninger truffet af bestyrelsen er i overensstemmelse med gældende love og regler.
Ikrafttræden og ændring af styrelsesvedtægten
Denne styrelsesvedtægt træder i kraft d. 1. januar 2019.
Ændring af vedtægten kan kun ske efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne.
Byrådet eller Undervisning - og Børneudvalg kan ændre styrelsesvedtægten med 3 mdr. varsel. Ændring med kortere varsel kan ske, hvis bestyrelserne og Byrådet er enige herom.
Hent en grafisk opstillet håndbog i pdf (ikke webtilgængelig)
Erstatningsansvar
Børn kan på samme måde som voksne blive erstatningsansvarlige for de skader, de laver på andre personer eller deres ting.
Når dit barn er i dagtilbud har vi tilsynspligt. Det betyder, at vi har pligt til at holde opsyn med børnene samt fortælle dem, hvordan vi forventer, at de opfører sig. Tilsynsforpligtelsen er størst i forhold til de mindste børn og aftager, efterhånden som børnene bliver større og selv kan overskue følgerne af deres handlinger.
Hæftelse for børns erstatningsansvar
Hvis du har et hjemmeboende barn under 18 år, der laver en skade, som man kan bebrejde barnet, kan kommunen kræve op til 7.500,- kr. i erstatning fra dig som forælder. Har I fælles forældremyndighed, hæfter I solidarisk. Har den ene forælder forældremyndigheden hæfter denne. Erstatningsansvaret kan være dækket af din/jeres ansvarsforsikring.
Erstatningskrav mod skadevoldende barn
Skanderborg Kommune har tegnet forsikringer for mange skader, men der er også skader, som vi ikke har tegnet forsikring for. Det gælder f.eks. glas- og hærværksskader. Sker der hærværk eller en glasskade på en institution, og institutionen er bekendt med, hvem der er skyld i skaden, kan institutionen rette et krav mod barnets forældre.
Børneulykke – hvem dækker skaden?
Du skal som forælder selv tegne en ulykkesforsikring på dit barn, så I er dækket, hvis dit barn kommer til skade.
Skanderborg Kommune har ikke en forsikring, der dækker hvis dit barn kommer til skade, når det er i dagtilbud.