Børn og Unge har ansvaret for dagtilbud, folkeskoler, fritids- og ungdomstilbud i Skanderborg Kommune.
Her på siden finder du en oversigt over de gældende politikker, stategier, planer og standarder på Børn- og ungeområdet.
Den sammenhængende børnepolitik i Skanderborg Kommune
Den sammenhængende børnepolitik kan på mange måder betragtes som en ”paraply-politik” for en række mere specifikke politikker på børne- og unge-området.
Den bedste start på livet - politik for de 0-6 årige
Denne politik giver den værdimæssige ramme og udstikker en politisk retning for indsatser og strategier for de 0-6 årige i Skanderborg Kommune.
Skolepolitikken
I Skanderborg Kommune har vi en ambition om at skabe et skoletilbud, som børnene ikke vil hjem fra. En skole, som ruster eleverne til ungdoms- og voksenlivet ved at give dem stærke faglige og sociale kompetencer, mental robusthed og lyst og mod til at indgå i fællesskaber og at lære og udvikle sig hele livet.
Ungdomspolitikken
Alle unge skal have et robust ungdomsliv, indgå i stærke og sunde ungdomsfællesskaber og opleve inspirerende ungdomsmiljøer. Ungdomslivet i Skanderborg Kommune skal være kendetegnet ved trivsel, udvikling og demokratisk dannelse af den enkelte.
Inklusionsstrategi
Formålet med en fælles kommunal strategi for inklusion er at tydeliggøre værdien af inklusion for både professionelle og forældre og at skabe rammen for udvikling af lokale principper og handleplaner i distrikterne/institutionerne og i skolerne med henblik på en kvalificering af inklusionsindsatsen.
Forebyggelses- og familiestrategi
Formålet med en fælles kommunal strategi for inklusion er at tydeliggøre værdien af inklusion for både professionelle og forældre og at skabe rammen for udvikling af lokale principper og handleplaner i distrikterne/institutionerne og i skolerne med henblik på en kvalificering af inklusionsindsatsen.
Standard for elever i skriftssprogsvanskeligheder
Denne plan skal sikre, at alle elever i skriftsprogsvanskeligheder i Skanderborg Kommune tilbydes en fælles standard. Skolens leder er ansvarlig for, at standarden overholdes. Skriftsprogsvanskeligheder defineres som vanskeligheder i forbindelse med tilegnelsen af alderssvarende færdigheder i læsning og skrivning
Standard for opfølgning og handling i forhold til elevfravær
Standard for anvisning af pladser i Dagtilbud i Skanderborg Kommune
I henhold til Dagtilbudslovens §4 skal kommunen sikre, at der er det nødvendige antal pladser i dagtilbud til børn.