Her kan du læse korte beskrivelse af fagsekretariater og stabe i Skanderborg Kommune.
Her finder du organisationsdiagrammet for den centrale administration (pdf)
Organisationsbeskrivelse
Skanderborg Kommunes centrale organisation blev justeret i foråret 2021. Her kan du hente beskrivelsen Klar til fremtiden af den centrale organisation efter justeringerne.
Hent "Klar til Fremtiden" - ny central administration
Området omfatter:
Økonomi, Digitalisering og Indkøb
- Budget og analyse
- Regnskab
- Styring og Budget
- IT/digitalisering og Forretningsudvikling
- Kort og GIS
- Indkøb og Udbud
- Borgerservice
- Kontrolteam og Regres
Anlæg og Ejendomme
- Styring af ejendomsrådet og porteføljestyring
- Kommunale bygninger. Det vil sige planlægning, projektering, styring af konkrete kommunale byggeopgaver/projekter
- Kommunale Bygninger (planlægning, projektering, styring af konkrete kommunale byggeopgaver/projekter)
- Ansvar for udvendig vedligeholdelse af kommunale bygninger
- Kontraktholderen for Fælleden
Fagsekretariatet Arbejdsmarked og Social løser opgaver inden for beskæftigelses- og socialområdet, integration og forebyggelse.
Arbejdsmarked og Socials hovedopgaver er
- at koordinere den samlede arbejdsmarkedsindsats.
- at tilbyde uddannelsesvejledning til unge.
- at tilbyde misbrugsbehandling.
- at koordinere modtagelsen af nye flygtninge.
- at udbetale ydelser til borgerne (sygedagpenge, kontanthjælp m.m.).
Fagsekretariatets organisation
Fagsekretariatet ledes af chef for Arbejdsmarked og Social.
Fagsekretariatet består af følgende afdelinger:
- Center for job, erhverv og rehabilitering
- Center for job, social og udbetaling
- Kompetencecenter
- Center for unge, uddannelse og rusmiddelbehandling
Ungecenter drives i et samarbejde med Odder Kommune.
Byråds- & Udvalgsbetjening
- Møder i Byråd, Økonomiudvalg, stående udvalg og opgaveudvalg (udvalgssekretærfunktion).
- Understøttelse af arbejdet med udvikling af Byrådets og udvalgenes arbejdsform – herunder udvalgenes politikformulering og politik-kontrol, årsplanlægning mv.
- Møder i Børn- og Ungeudvalget.
- Møder i direktionen – herunder proces- og projekttilrettelæggelse af direktionens udviklingsprojekter – herunder planlægning af kontraktholderdage, ledertræf mv.
- Møder i koncernledelsen – herunder proces- og projekttilrettelæggelse af Koncernledelsens udviklingsprojekter.
- Koordinering af direktionens arbejde med DUS samt af aftale- og kontraktstyringen.
- Afvikling af valg.
Intern udvikling & HR
- Møder i HovedMED-udvalget – herunder proces- og projektledelse af HovedMED-udvalgets indsatser og udviklingsprojekter.
- Understøttelse af arbejdet i hele MED-organisationen.
- Koordinering og understøttelse af organisationens arbejde med ledelsesgrundlag og ledelsesudvikling – herunder planlægning af kontraktholderdage, ledertræf mv.
- Ledelsessparring, leder-rekruttering og ledertalentudvikling.
- Konceptudvikling, f.eks. målinger af ledelse, trivsel og APV, god modtagelse af nye kolleger og bæredygtig arbejdskultur.
- Generel kompetenceudvikling af ledere og medarbejdere.
- Konsulentydelser; gruppevis og individuel understøttelse af udviklingsarbejde i forhold til samarbejdet på arbejdspladsen – herunder coachsamtaler.
Borgmester- og direktionssekretariat
- Praktisk mødeplanlægning samt udsendelse af dagsordener til møder i direktionen, Økonomiudvalg og Byråd – herunder annoncering, dagsordener til Byårdets spørgetid mv.
- Den politiske og administrative mødekalender.
- Sekretærfunktion for borgmester og direktører – herunder kalenderstyring, håndtering af henvendelser/klager, mødeplanlægning og journalisering.
- Deltagelse i KL’s topmøder.
- Afvikling af arrangementer; nytårskure, grundlovsceremoni, flagdag mv.
- Personalerelaterede opgaver; ansættelser, intro-forløb for nye, sygemeldinger mv.
- IT-udstyr til byrådsmedlemmer.
- FirstAgenda; brugeradministration.
- Betaling af regninger og bogføring.
Nævnsekretariat
- Sekretariat for Huslejenævnet
- Sekretariat for Beboerklagenævn
- Sekretariat for Bevillingsnævnet
- Sekretariat for Hegnssynet
- Sekretariat for Feriefonden
- Udpegning til Grundlisteudvalg
- Udbetaling af partistøtte
Post- og Journalfunktionen
- Skanning og fordeling af fysisk post samt pakker.
- Modtagelse og fordeling af digital post – herunder udvikling af digital posthåndtering.
- SBSYS – herunder varetagelse af systemejerskab: Systemudvikling, systemtest, fejlhåndtering, support og brugerunderstøttelse samt datasikkerhed.
- Dokumentskabeloner; udvikling, drift og undervisning.
- Arkivering; aflevering af arkivsystemer samt sletning af data.
- Brugeradministration og support på FirstAgenda.
- Afvikling af valg; indberetninger i KMD’s valgsystemer.
Kommunikation
- Udvikling og drift af www.skanderborg.dk.
- Udvikling og drift af kommunens intranet.
- Produktion af nyheder, pressemeddelelser, talepapirer, some-opdateringer, mobilvideo osv.
- Pressehåndtering – herunder rådgivning af direktion samt aftale- og kontraktholdere.
- Rådgivning ifht. webtilgængelighed.
- Redaktørfunktion på og rådgivning omkring sociale medier
- Rådgivning og eksekvering ifbm. krisekommunikation.
- Generel faglig kommunikationsrådgivning og bistand til direktion samt aftale og kontraktholdere ifht. kommunikation.
- Håndtering af annoncer, rådgivning ifbm. annoncering, kampagner etc.
- Grafisk service, produktion og rådgivning fx i forbindelse med events og lignende.
Løn
- At sikre udvikling, korrekt og stabil drift af lønadministrationen (i forhold til alle eksterne samarbejdspartnere), herunder samspillet mellem den centrale lønadministration og de decentrale enheder
- Sikker driften af dagpenge og refusionerne i tæt samspil med de decentrale enheder
- Generel rådgivning i løn, arbejdstid og overenskomstforhold til aftale- og kontraktholdere, ledere og administrative medarbejdere mv.
- Rådgivning i forhold til individuelle lønforhandling og forhåndsaftaler, bidrage med statistikmateriale til den årlige lønforhandling i tæt samspil med aftale- og kontraktholdere og ledere
- Undervisning i lønsystemer som ELA lønservice, lønforhandling, personalemapper og personaledokumenter mv.
- Undervisning i forhold til ny tiltag på overenskomstområderne
Personale
- Ledelsessparring – understøtter ledere i at udøve god ledelse i personalesager.
- Kvalitetssikre saglighed, ordentlighed og gode processer både i konkrete personalesager og i forbindelse med organisationsændringer.
- Deltagelse i svære samtaler, tjenstlige samtaler, sygesamtaler.
- Personalejuridisk rådgivning generelt i ansættelsesretlige emner.
- Forhandlinger generelt og specifikt i afskedigelsessager, niveau-sager og overordnede forhåndsaftaler.
- Afskedigelsessager – administration og rådgivning før, under og efter, fratrædelsesaftaler.
- Udarbejdelse af personaleredegørelse.
- Administration af Signatur – rekruttering af nye medarbejdere.
- Tjenestemænd og pensionsopgaver.
- Psykologordning – administration af psykologbistand til kommunens ansatte i samarbejde med arbejdsmiljøkoordinator.
Arbejdsmiljø & Forsikring
- Skanderborg Kommunes forsikringer – drift og udvikling.
- Forebyggelse (rådgivning/sparring) i forhold til kommunens ansatte, borgere, aktiver og værdier.
- Sagsbehandling af skadesanmeldelser og udbetaling af erstatninger og opkrævning af præmier.
- Understøttelse af den generelle arbejdsmiljøindsats og rådgivning af arbejdsmiljøorganisationen.
- Drift af sundhedsordningen og motionscentre.
- Proces- og projektledelse på trivselsmålinger, arbejdspladsvurderinger og ledelsesevalueringer – 3i1.
Jura
- Rådgive om retlige emner inden for Skanderborg Kommunes virksomhed.
- Identificere juridiske problemstillinger i konkrete sager.
- Redegøre for løsningsmuligheder på juridiske problemstillinger.
- Optimere beslutninger og løsninger i juridisk henseende.
- Kvalitetssikre sagsbehandling, afgørelser og besvarelser.
- Overtage sagsbehandlingen i forbindelse med specifikke juridiske problemstillinger.
- Vurdere behov for inddragelse af ekstern juridisk bistand.
Fagsekretariatet Børn og Unge løser opgaver bredt inden for børne- og ungeområdet:
- Vi understøtter børn, unge og familier i at skabe det gode og sunde børneliv.
- Vi samarbejder med dagtilbud og skoler om at skabe trygge og gode rammer, hvor børn og unge trives, lærer og udvikler sig.
Ledelsen i Børn og Unge
Chef for Børn og Unge
Søren Buch
Chef for skoler og specialtilbud
Peter Bech Milsgaard
Chef for dagtilbud, PPR og Sundhed
Charlotte Styver
Chef for Sekretariatet for Skoler, Dagtilbud og Familier
Anni Hedegaard
Chef for Myndighed og Foranstaltning
Dorte Petersen
Se oversigt over chefer og ledere i Fagsekretariatet Børn og Unge
Fagsekretariatet Plan, Teknik og Miljø løser opgaver bredt inden for plan-, teknik- og miljøområdet, inklusiv myndighedsområderne for vej, trafik, boliger, virksomheder, byggesager, natur og miljø.
Ledelsen i Plan, Teknik og Miljø
Chef for Plan, Teknik og Miljø
Karen Margrethe Høj Madsen
E-mail: karen.margrethe.hoj.madsen@skanderborg.dk
Leder af Byggeri, Landskab og Miljø
Torben Lykke Nielsen
E-mail: torben.lykke.nielsen@skanderborg.dk
Leder af Plan og Byudvikling
Randi Vuust Skall
E-mail: randi.skall@skanderborg.dk
Leder af Vand og Natur
Bent Mortensen
E-mail: bent.hodde.mortensen@skanderborg.dk
Leder af Klima, Veje og Mobilitet
Lars Kronholm Christensen
E-mail: lars.kronholm.christensen@skanderborg.dk
Se udviklingsaftaler og -kontrakter for Plan, Teknik og Miljø samt Entreprenørafdelingen
Fagsekretariatet Sundhed, Omsorg og Handicap løser opgaver vedrørende sundhed, ældre borgere samt borgere med fysiske og psykiske handicap.
Sammen med de udførende enheder på området – plejedistrikterne, Vores Køkken (madservice), Aktivitet og Træning (herunder sundhedscentret) og tilbuddene på handicap og psykiatriområdet, ønsker vi at skabe de bedste rammer for borgerne.
Fagsekretariatets opbygning
Vi er organiseret med en chef for Sundhed, Omsorg og Handicap, en myndigheds-, udviklings- og administrationschef chef samt fire afdelinger med hver deres leder.
De fire afdelinger er:
-
Visitation og Hjælpemidler, der primært varetager opgaver på ældreområdet. Hjælpemiddelteamet sagsbehandler og bevilger dog hjælpemidler til både børn, unge og voksne. I afdelingen er der også medarbejdere, der løfter opgaver i forhold til inkontinens og demensområdet.
-
Specialrådgivningen, der primært varetager opgaver på handicap og socialpsykiatriområdet (voksenområdet). I afdelingen arbejder også opsøgende medarbejdere, der arbejder med pårørenderådgivning, indsats for ensomme ældre og forebyggende hjemmebesøg.
-
Økonomi & Administration, der varetager opgaver vedrørende økonomi og administration – herunder blandt andet systemadministration i forhold til de faglige IT-systemer og boligadministration.
-
Konsulentgruppen, der blandet andet varetager opgaver vedrørende udvikling, sekretariatsbetjening af blandt handicap- og seniorråd, hjemmeside, faglig understøttelse af de udførende enheder, genoptræning og koordinering for borgere med senhjerneskade.
Udviklingskontrakter og politikker
- Politikker under Socialudvalget
- Udviklingskontrakter og -aftaler på Sundhed, omsorgs og handicapområdet
- Sundhedspolitik
Kontakt
Ansvarsområder
Fagsekretariatet er ansvarligt for følgende områder:
- Kultur
- Idræts- og fritidsliv
- Erhvervsfremme og turisme
- Køb og salg af jord og fast ejendom
- Frivilligt socialt arbejde
- Landdistriktsudvikling
- Tværgående og strategiske udviklingsopgaver
Fagsekretariatet samarbejder med borgere, virksomheder, frivillige og interessenter omkring udviklingen af områderne.
Fagsekretariatet er sparringspartner for kommunens politiske ledelse, direktion, kontraktholdere og andre fagsekretariater.
Organisering
Fagsekretariatet ledes af chef Hanne Nissen Toksvig, som refererer direkte til Kommunaldirektøren.
Chef for Udvikling, Kultur og Erhverv
Hanne Nissen Toksvig
Telefon: 87947150
E-mail: hanne.nissen.toksvig@skanderborg.dk
Staben Økonomi, Digitalisering og Indkøb har som sin kerneopgave, at understøtte hele organisationen og dens kerneopgaver. Det gælder både det politiske og administrative niveau. Staben har fokus på at sikre en optimal og stram økonomistyring i den samlede organisation.
Staben tager sig også af de overordnede processer vedrørende budgetlægning, budgetopfølgning, regnskab og general økonomistyring.
Staben ledes af en chef og har 7 afdelinger:
- Regnskab
- Budget og Analyse
- Styring og Budget
- IT/ Digitalisering og forretningsudvikling
- Udbud og Indkøb
- Kort og GIS
- Borgerservice
Ledelsen i Økonomi, Digitalisering og Indkøb
Chef for Økonomi, Digitalisering og Indkøb
Jørn Prætorius
E-mail: jorn.pretorius@skanderborg.dk
Budget- og Analysechef
Eli Nørgaard
E-mail: eli.norgaard@skanderborg.dk
Regnskabschef
Niels Jørgen Ladefoged
E-mail: niels.ladefoged@skanderborg.dk
Chef for Styring og Budget
Jimmy Lemming
E-mail: jimmy.lemming@skanderborg.dk
Digitaliserings- og IT-chef
Anders Fihl
E-mail: anders.fihl@skanderborg.dk
Indkøbs- og udbudschef
Chris Jacobsen
E-mail: chris.jacobsen@skanderborg.dk
Leder af Kort og GIS
Mikael Leicht Danielsen
E-mail: mikael.leicht.danielsen@skanderborg.dk
Leder af Borgerservice
Nancy B. Jensen
E-mail: nancy.bank.jensen@skanderborg.dk
Politikker
Økonomisk politik
Indkøb- og udbudspolitik
Digitaliseringspolitik