Menu Søg

Digital Post og fritagelse

Alle borgere over 15 år, der har fast bopæl i Danmark tilmeldes automatisk Digital Post.

Hvis du ikke er i stand til, at modtage din post digital, kan du blive fritaget fra Digital Post.

Åbn alle
  • Jeg skal fritages og kan selv møde op
  • Jeg skal fritages og kan ikke selv møde op

Digital Post

Offentlige myndigheder sender Digital Post til dig, medmindre du er blevet fritaget

Åbn alle

Hvad er Digital Post?

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller SKAT. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager.

Også digital post fra private virksomheder

Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog. Forskellen fra traditionel papirpost og en e-mail er, at Digital Post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet.

Digital Post er sikker

De sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post, er borger.dk eller e-Boks.dk. Den digitale post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.

På YouTube kan du se en kort animationsfilm, som fortæller om fordelene ved at bruge Digital Post.

Hvordan læser du din digitale post?

Du læser din digitale post fra det offentlige enten på borger.dk eller i e-Boks.dk, alt efter hvad du foretrækker. Uanset om du logger på borger.dk eller e-Boks.dk, er det den samme indbakke og den samme digitale post, du ser.

Sådan læser du din digitale post:

  • Du skal bruge dit NemID, når du logger på borger.dk eller på e-Boks.dk.
  • For at læse din digitale post på borger.dk, taster du www.borger.dk/post eller klikker på Digital Post øverst på siden. Herefter logger du på med din NemID.
  • For at læse din digitale post på e-Boks.dk, taster du www.e-Boks.dk og klikker på 'Log på privat'. Herefter logger du på med dit NemID.

Har du ikke NemID, kan du bestille det på nemid.nu eller i borgerservice ved personligt fremmøde og medbragt gyldig legitimation. Nogle kommuner tilbyder udkørende identifikation, hvis du hverken har pas eller kørekort og samtidig ikke har mulighed for at møde op i borgerservice, fx grundet svær sygdom. Kontakt kommunen for at høre nærmere.

Hvem skal kunne modtage Digital Post?

Borgere, der er fyldt 15 år, har fast bopæl i Danmark samt et CPR nummer modtager Digital Post, med mindre de er blevet fritaget.

Borgere, der ikke er i stand til at modtage posten digitalt, og lever op til mindst én af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget og fortsætte med at modtage post fra det offentlige på papir som hidtil.

Under punktet 'Fritagelse fra Digital Post?' kan du læse mere om kriterierne for at blive fritaget. Hvis du er registreret som uden fast bopæl eller udrejst af landet, er du ikke automatisk blevet tilmeldt Digital Post, men blevet fritaget.

Digital Post in other languages

English (ENG)

If you want to know more about Digital Post, and what it means for you, then contact your local citizen service centre (borgerservice). Here you can get help to use Digital Post or become exempt from receiving Digital Post.

Polish (POL)

Więcej informacji na temat Poczty cyfrowej i tego, co oznacza ona w praktyce, otrzymać można w wydziale spraw obywatelskich (borgerservice) w lokalnym urzędzie gminy. Można tam również uzyskać pomoc w zakresie korzystania z Poczty cyfrowej oraz zwolnienia z niej.

Turkish (TUR)

Dijital Posta hakkında daha fazla bilgi almak ve sizin için ne anlama geldiğini öğrenmek için yerel vatandaşlık hizmetleri merkezinizle (borgerservice) iletişime geçin. Buradan, Dijital Postayı kullanma veya Dijital Posta alımından muaf olma konusunda yardım alabilirsiniz.

Somali (SOM)

Haddii aad rabto in aad hesho war dheeraad ah oo ku saabsan Boostada Dijital ah, iyo waxa ay adiga kaaga dhigan tahay (borgerservice), haddaba la xiriir xarunta adeegga muwaadiniinta ee xaafaddaada (borgerservice). Halkaas waxaad ka heli kartaa gargaar si aad u isticmaasho Boostada Dijital ah ama u noqoto qof ka reeban helitaanka Boostada Dijital ah.

Arabic (ARA)

إذا كنت تريد أن تعرف أكثر عن خدمة البريد الرقمي، وماذا ستقدمه لك، فما عليك سوى الاتصال بمركز خدمة المواطن المحلي (borgerservice). حيث ستجد المساعدة لاستخدام البريد الرقمي أو ستصبح مستبعد من استلامه.

Farsi (FAS)

اگر مایلید درباره پست دیجیتال و معنای آن بیشتر بدانید، با مرکز خدمات شهروندی محلی خود (borgerservice) تماس بگیرید. در این مرکز می‌توانید برای استفاده از پست دیجیتال کمک دریافت کنید، یا از دریافت پست دیجیتال معاف شوید.

German (DEU)

Wenn Sie mehr über Digital Post erfahren möchten, und was das für Sie bedeutet, wenden Sie sich bitte an Ihren Bürgerservice vor Ort. Hier kann man Ihnen zeigen, wie man Digital Post benutzt oder Sie davon befreien.

Oftest stillede spørgsmål om Digital Post

Hvis du vil vide mere om Digital Post, kan du læse vores spørgsmål og svar-sektion, hvor vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål om Digital Post.

Hjælp og fritagelse

Her kan du finde information om bl.a. fritagelse fra Digital Post og oprettelse af læseadgang:

Hjælp og fritagelse fra Digital Post

Her finder du information og hjælp til fritagelse fra samt læseadgang til Digital Post.

Åbn alle

Hvad indebærer fritagelse fra Digital Post?

Borgere, der ikke er i stand til at modtage posten digitalt, og lever op til mindst én af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget fra Digital Post og fortsætte med at modtage post fra det offentlige på papir som hidtil.

Når du bliver fritaget, kan du få printet Digital Post, som du allerede har modtaget i din digitale postkasse. Læs mere om, hvordan du bliver fritaget under 'Hvordan bliver du fritaget fra Digital Post?'

Fritagelse omfatter ikke lønsedler fra staten og beskeder om SU

Fritagelse fra Digital Post omfatter ikke lønsedler fra staten og meddelelser i forbindelse med ansøgning om SU. Hvis du ønsker at blive fritaget fra at modtage fx meddelelser om SU i Digital Post, skal du henvende dig hos SU-myndighederne.

Fritagelse er som udgangspunkt tidsbegrænset

Nogle af fritagelseskriterierne, fx sproglige barrierer eller manglende adgang til computer med tilstrækkelig internet i hjemmet, kan være midlertidige. Derfor får du som udgangspunkt en fritagelse fra Digital Post, som varer fra registreringsdatoen til den 1. november i det 2. kalenderår efter registreringen.

Det fremgår af kvitteringen for fritagelsen, hvilken dato fritagelsen udløber. Derudover vil du blive underrettet i god tid, inden fritagelsen udløber. Herefter er det dit ansvar at blive fritaget på ny, hvis grunden til, at du blev fritaget i første omgang ikke er ændret, eller andre grunde er opstået.

Permanent fritagelse

Du kan blive fritaget permanent, hvis det står klart for medarbejderen i borgerservice, at du ikke bliver i stand til at modtage posten digitalt, fx pga. handicap, demens eller andet, som efter al sandsynlighed ikke vil ændre sig. Du kan også blive fritaget permanent, hvis du flytter til udlandet. Du vil begynde at modtage Digital Post fra det offentlige igen, hvis du flytter tilbage til Danmark, og skal på dette tidspunkt fritages igen, hvis du ikke kan modtage Digital Post.

Udlandsdansker

Danskere med bopæl i udlandet og som ikke er registreret med en dansk folkeregisteradresse, er ikke omfattet af lov om Offentlig Digital Post. Ved indrejse igen i landet, hvor du registreres med bopæl i Danmark, vil du automatisk blive tilmeldt Digital Post. Hvis du ønsker at blive fritaget, skal du aktivt søge om det.

Hvem kan blive fritaget fra Digital Post?

Hvis du ikke er i stand til at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget, hvis du opfylder mindst en af fritagelseskriterierne.

Fritagelseskriterier
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du:
  • ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted
  • har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt
  • er registreret som udrejst af Danmark
  • er blevet hjemløs
  • har sproglige vanskeligheder
  • har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

Hvordan bliver du fritaget fra Digital Post?

For at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige skal du som udgangspunkt møde personligt op på dit lokale borgerservice. Her får du en blanket, hvor du skriver under på, at du lever op til mindst én af fritagelseskriterierne. Du vil blive bedt om at vise legitimation.

Du kan få en skriftlig kvittering på, at du er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige. Du er ikke forpligtet til at oplyse, hvilken af fritagelseskriterierne, du lever op til.

Fritagelse ved brug af fuldmagt – hvis du ikke selv kan møde op på borgerservice

Du kan bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt, som kan fås i borgerservice eller hentes på denne side. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal hendes eller hans underskrift på blanketten.

Fuldmagt til anmodning om fritagelse fra Digital Post på andres vegne

Her kan du hente blanket til fuldmagt, så du kan søge om fritagelse fra Digital Post på vegne af en anden.

Hvad gør personer under værgemål med Digital Post?

En person, der er kommet under værgemål, kan fritages for brug af Digital Post fra det offentlige. Fritagelsen sker ved, at værgen ved personligt fremmøde i Borgerservice søger kommunen om fritagelse og i den forbindelse foreviser værgebeskikkelsen samt legitimation for egen identitet. Der er udviklet en vejledning til sagsbehandlere i Borgerservice som beskriver disse forhold.

Anmod om etablering af læseadgang til Digital Post - personer under værgemål

Her kan du som værge anmode om etablering af læseadgang til Digital Post for personer under værgemål.

Giv andre læseadgang til din digitale post

Du kan give en anden, fx en ægtefælle eller et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post. Læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende, hvis du fx ikke selv kan tjekke din digitale post, hvis du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se den, eller hvis du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med dine breve fra det offentlige.

Dog er det vigtigt at huske, at det overordnet er dit ansvar, at den digitale post, der kommer, bliver læst. Du kan selv tildele læseadgangen i Digital Post på borger.dk eller e-boks.dk – eller du kan få hjælp til det i borgerservice.

Du kan også tildele læseadgang til fx pårørende, hvis du ikke selv har NemID. Her skal du også henvende dig i borgerservice.

Hvis du er under værgemål, kan din værge anmode om læseadgang til din digitale postkasse under "Anmod om etablering af læseadgang til Digital Post - personer under værgemål".

Trin-for-trin guide til læseadgang
Se her en trin-for-trin guide til, hvordan du giver andre læseadgang til din digitale postkasse:

Fuldmagt til etablering af læseadgang til person eller virksomhed til Digital Post

Her kan du hente blanket til fuldmagt, så du kan søge om læseadgang til Digital Post på på vegne af en anden.

Få hjælp til Digital Post og brug af internettet

Hvis du har brug for hjælp til at lære om Digital Post fra det offentlige, er der hjælp at hente på borgerservice og biblioteker. Her kan personalet hjælpe dig eller guide dig videre til den rette hjælp.

Hvis du ikke bruger internettet og har brug for hjælp til at lære internettet at kende, kan du kontakte: Dit lokale bibliotek, Ældre Sagen, Danske Seniorer, Telecentre-Danmark, din lokale aftenskole (AOF, DOF, FOF, LOF, NETOP), Faglige Seniorer eller den boligsociale projektleder, som kan hjælpe dig videre, hvis du bor i en almen boligafdeling med et boligsocialt projekt.

Folder om hjælp til digital kommunikation med det offentlige

Ved at klikke på linket herunder, kan du læse en folder om digital kommunikation med det offentlige og muligheder for de borgere, der har svært ved det digitale. Folderen kan også fås på tryk i borgerservice og på biblioteker.

Oplever du problemer?

OBS: Digital Post understøttes ikke fremadrettet af Microsoft Internet Explorer 8 på borger.dk. Det skyldes, at JavaScript ikke fungerer tilfredsstillende i browseren. Fra primo november vil Internet Explorer 8 ikke kunne anvendes til at logge på borger.dk. Det er derfor vigtigt at opdatere sin browser til en nyere version end Internet Explorer 8.

Har du tekniske problemer med postkassen
Hvis du har problemer med din post på borger.dk eller e-Boks, kan du ringe til Digital Post brugersupport på telefon 82 30 32 31 (alle dage kl. 9-20, helligdage kl. 10-15).

Har du problemer med borger.dk
Hvis du har problemer med borger.dk, kan du ringe telefonnummer 1881, og få information og hjælp til at benytte borger.dk (mandag til torsdag kl. 8-21, fredag kl. 8-18, weekend lukket).

Har du problemer med NemID

Hvis du har problemer med NemID, kan du ringe til NemID-support og få hjælp til tekniske problemer på telefon 72 24 70 50 (hverdage kl. 8.30-20, weekend og helligdage kl. 10-16). Du kan også finde hjælp på hjemmesiden nemid.nu.

Vejledninger, film og guide

Vejledninger

Se her vejledninger til print eller skærmoptagelser, der hjælper dig med Digital Post på borger.dk.

Til print
Skærmoptagelse (åbner i YouTube):
Film
Guide
Brug en guide, der hjælper dig med at finde ud af at læse din digitale post. I guiden besvarer du 5-6 korte spørgsmål om fx NemID. Til slut får du en handlingsliste – specifikt til dig.
Demomiljø
Prøv og lær alle de centrale funktioner i en demoversion af Digital Post, uden at logge ind med dit eget NemID:

Kontakt Borgerservice

Borgerservice

Skanderborg Fælled 1
8660 Skanderborg

 

E-mail: skanderborg.kommune@skanderborg.dk

Sikker e-mail til kommunen (e-mails med personfølsomme oplysninger) kan du sende via din digitale postkasse på Borger.dk:

www.borger.dk/post

Tlf. 8794 7000

 

Telefontid:
Mandag og tirsdag 8.30 - 13.00
Onsdag: Lukket
Torsdag og fredag 8.30 - 13.00

 

Åbningstid:
Mandag og tirsdag 10.00 - 13.00
Onsdag: Kun åbent for borgere med aftale
Torsdag: 10.00 - 17.00
Fredag: 10.00 - 13.00

Bestil en tid til personlig betjening