Borgerrådgiveren skal være med til at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen.
Borgerrådgiveren er ansat af Byrådet og er en uvildig rådgiver, som er uafhængig af Skanderborg Kommunes administration.
Det er gratis at kontakte Borgerrådgiveren i Skanderborg Kommune.
Hos Borgerrådgiveren kan du:
- klage over kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
- få hjælp til at finde ud af, hvordan du kan gå videre med en konkret sag
- få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen.
- få information og rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage.
- få hjælp til at komme videre med en klage, hvis du har oplevet diskrimination i kommunen.
- få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikter i en sag.
- komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
Hvis du skal til en samtale med Skanderborg Kommune tilbyder Borgerrådgiveren at hjælpe dig med at forberede dig til samtalen. Vi kan eventuel deltage i mødet, hvis du er utryg, eller har svært ved at forstå samtalen, og vi kan hjælpe dig med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen.
Borgerrådgiveren kan ikke behandle klager over:
- det faglige indhold i kommunale afgørelser f.eks. en bevilling, en tilladelse, et forbud eller et afslag.
- de politiske beslutninger, f.eks. om serviceniveau m.m.
- ansættelsesforhold i kommunen.
- forhold, som andre klageinstanser tager sig af.
- forhold, som er eller har været indbragt for domstolene eller Folketingets Ombudsmand.
Borgerrådgiveren behandler normalt ikke klager, hvis der er gået mere end et år efter hændelsen/forløbet.
Hvis du ønsker at tale med en Borgerrådgiver, kan du kontakte os via telefon eller mail og anmode om, at vi tager kontakt til dig.