Hvis du får et midlertidig eller varigt behov for hjælp på grund af varigt fysisk eller psykisk handicap - eller på grund af særlige sociale problemer - kan du søge hjælp til pleje eller praktiske opgaver.
Du kan få hjælp, uanset om du bor alene, i eget hus, i bofællesskab, i plejebolig eller andet.
Ældre og Handicapafdelingen afgør ud fra en samlet vurdering af dit behov, hvilken hjælp du kan få.
Når du har brug for hjælp i hverdagen, skal du kontakte Fagsekretariatet for Ældre og Handicap.
Hvis du kan genkende dig selv i følgende kriterier
Sundhedsfremmende kriterier:
Hvis du bliver bevilget hjælp, betyder det, at du får en ½ time én gang om ugen til selvvalgt aktivitet.
Du aftaler selv med hjemmehjælpen, hvad din klippekortstid skal bruges til.
Det kan være aktiviteter i og uden for hjemmet, som eks madlavning, hyggesnak eller besøg hos venner eller familie.
Aktiviteten skal foregår fra om formiddagen og afsluttes inden kl. 17 på hverdage.
Du kan vælge at bruge et klip 30 minutter om ugen, eller du kan samle flere klip. Du kan højest spare op til 3 timers samlet hjælp hver 6. uge.
Medarbejderne må ikke hjælpe dig op og ned af trapper.
Du kan ikke vælge at få løst håndværksmæssige opgaver, havearbejde eller vinduespudsning.
Du skal ikke betale for hjælpen.
Ønsker du at tiden skal bruges til aktiviteter uden for hjemmet, skal du selv betale for transport og evt. forplejning (evt. kaffe og entré)
Ønsker du at søge om klippekort, kan du kontakte Ældre og Handicap.
Fysioterapeut Marianne Andersen
Sygeplejerske Bodil Sieron
Husk altid at oplyse:
Navn, cpr. nr., adresse samt et telefonnummer, hvor vi kan henvende os, hvis der er brug for flere oplysninger.
Har du inkontinensproblemer kan kontinensteamet hjælpe. Hjælpen omfatter blandt andet en samtale med en fysioterapeut/sygeplejerske, vurdering af væskeindtagelse og udskillelse og vurdering af bækkenbundens muskelstyrke/knibefunktion.
I dialog med dig iværksætter vi en behandling. Du får information, vejledning, træning, og vi ser på et eventuelt behov for hjælpemidler.
Har du midlertidige inkontinensproblemer, skal du selv købe de nødvendige produkter.
Det er kontinensteamet, som vurderer, om du kan få bevilget et hjælpemiddel.
Betingelserne for at du kan få et hjælpemiddel er, at du har en varig funktionsnedsættelse, og at hjælpemidlet:
Du kan få hjælp til at anskaffe det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Find yderligere oplysninger om hjælpemidler (nyt vindue).
Vil du passe et nært familiemedlem eller en ven, der ønsker at dø i eget hjem, kan du søge om plejevederlag efter Servicelovens § 119.
Plejevederlag kan udbetales, så længe betingelserne er opfyldt.
Læs om plejeorlov - information til borgere om plejevederlag(pdf - åbner i nyt vindue)
Hvis du er uhelbredelig syg, har en terminalerklæring og ønsker at tilbringe den sidste tid i hjemmet, kan du få dækket, de udgifter du har til proteindrik, sondemad, fysioterapi m.m efter Servicelovens § 122.
Hovedprincippet er, at du ikke skal have udgifter, som du ikke ville have haft under en hospitalsindlæggelse.
Hvordan søger du om tilskud til palliativ (lindrende) fysioterapi?
For at du kan søge om palliativ (lindrende) fysioterapi, skal du få din behandlende læge, til at sende en henvisning til kommunen.
Herefter får du en bevilling fra kommunen, som du skal vise til din fysioterapeut, inden du starter op på dine behandlinger.
Hvordan søger du om tilskud til medicin?
For at du kan søge om tilskud til medicin, skal du henvende dig til din behandlende læge, der laver en ansøgning og sender til Sundhedsstyrelsen og kommunen.
Ønsker du at passe en nærtstående i hjemmet, kan kommunen ansætte dig med løn i op til seks måneder efter Servicelovens § 118.
Din nærtstående skal have brug for pasning på grund af langvarig eller kronisk lidelse.
Du har ret til orlov fra dit arbejde i den periode, hvor du er ansat.
Du kan kontakte de forebyggende medarbejdere på telefon eller mail.
Se kontaktoplysninger for Fagsekretariatet Ældre og Handicap nederst på siden.
Det er en medarbejder fra kommunen, som har faglig viden om sundhed og sociale forhold, der besøger dig.
Den kommunale medarbejder, du taler med, har tavshedspligt.
Under et opsøgende eller forebyggende hjemmebesøg har vi mulighed for at tale om, hvordan du har det, hvordan du klarer dagligdagen samt aktivitets- og støttemuligheder i kommunen.
Det er frivilligt, om du ønsker et besøg, ligesom det er frivilligt, hvad du ønsker at tale om under besøget.
Læs kvalitetsstandarterne for opsøgende og forebyggende hjemmebesøg
Se kontaktoplysninger for Skanderborg Kommune (nyt vindue)
Hvis du kan svar ja til begge spørgsmål, så har du mulighed for at anmelde en ansvarsskade til kommunens forsikringsteam.
Fagsekretariatet Ældre og Handicap
Skanderborg Fælled 1
8660 Skanderborg
E-mail: aeldreoghandicap@skanderborg.dk
Sikker e-mail til kommunen (e-mails med personfølsomme oplysninger) sendes via din digitale postkasse på Borger.dk:
Tlf. 8794 7850
Telefontid:
Mandag, tirsdag og onsdag: kl. 10.00 - 13.00
Torsdag: kl. 10.00 - 17.00
Fredag: kl. 10.00 - 13.00
Åbningstid:
Mandag, tirsdag og onsdag kl. 10.00-13.00
Torsdag: 10.00 - 17.00
Fredag: 10.00 - 13.00