Skanderborg Byråd vedtog den 15. december 2021 at fremlægge ovennævnte planforslag i offentlig høring i 8 uger.
Du kan læse sagsfremstillingen under dagsordenspunkt nr. 250 her
I dagsordenen til Byrådets behandling af tillæg 21-05 er det ved en fejl beskrevet, at der kan etableres boliger i rammeområde 50.C.09. Det kan der ikke og det er således teksten i tillægget, der er gældende.
Høringsperioden løber fra den 20. december 2021 til den 14. februar 2022.
Planforslaget kan i høringsperioden ses her på Skanderborg Kommunes hjemmeside.
Send dit høringssvar
Du kan sende dit høringssvar via linket i den grønne boks
eller på brev til Plan, Teknik og Miljø, Skanderborg Fælled 1, 8660 Skanderborg.
Høringssvaret skal være Skanderborg Kommune i hænde senest den 14. februar 2022.
Du skal være opmærksom på, at alle høringssvar herunder navn og adresse, fremgår af de offentligt tilgængelige dagsordner for udvalgs- og byrådsmøderne. Beskyttede navne og adresser offentliggøres ikke.
Når høringsperioden er udløbet, behandler vi alle indkomne høringssvar, og du vil efterfølgende blive orienteret om den afgørelse Byrådet træffer.
Forslag til Kommuneplantillæg nr. 21-05
På nuværende tidspunkt findes der i området to dagligvarebutikker, tankanlæg, motorcykelbutik, cykelhandel, genbrugsbutik samt en række erhvervsvirksomheder. Der er gode parkeringsmuligheder i området.
Området bærer præg af at være et ældre og lidt slidt erhvervsområde, men det rummer et stort potentiale for udvikling til et lokalt mødested.
I Kommuneplan 21 beskriver hovedstrukturen/fortællingen, at Ry Østby er et omdannelsesområde, og at der forventes igangsat planlægning for et udvidet centerområde.
Det kommende aflastningscenter er i Forslag til Kommuneplan 21 udlagt til erhverv og udgør en del af rammeområde 50.E.3, med mulighed for erhverv (let industri, lager- og værksteder, service og håndværk) og butikker (herunder særligt pladskrævende varegrupper).
Kommuneplantillægget udlægger størstedelen af det eksisterende rammeområde 50.E.03 til centerområde indeholdende et aflastningsområde. Ligeledes indeholder tillægget en opdeling af rammeområdet, så der fremover bliver differentierede rammer for anvendelse inden for området.
Endvidere foreslås retningslinjerne i Kommuneplan 21 ændret.
Det drejer sig om:
Retningslinje 2.9 - Pladskrævende detailhandel
- Den nuværende udpegning i Kommuneplan 21 til pladskrævende detailhandel udvides med områderne 50.E.03 og 50.E.06 i Ry, jf. Kommuneplantillæg 21-05.
Retningslinje 2.13 - Aflastningsområde
- Kommuneplan 21 indeholder ikke en retningslinje, der udpeger aflastningsområder. Der oprettes derfor en ny retningslinje 2.13 og heri udpeges nyt aflastningsområde Ry Østby - indeholdende rammeområderne 50.C.06, 50.C.07, 50.C.08 og 50.C.09. Endvidere udpeges aflastningsområde ved Hvidkildevej i Hørning - rammeområde 40.E.11 - som blev vedtaget i 2018 med Tillæg 16-13 (ved en fejl skete dette ikke ved vedtagelsen af tillægget, og det fremgår derfor ikke af Kommuneplan 21).
Ændringerne betyder desuden,
- at de eksisterende erhverv kan fortsætte som hidtil, og at tillægget ikke har konsekvenser for eksisterende produktionsvirksomheder i og omkring det kommende centerområde
- at miljøklasserne justeres, så ændringen fra erhvervsområde til centerområde tilgodeses, men uden at der lægges hindringer for eksisterende erhverv
- at den samlede arealramme for detailhandel fastlægges til 10.000 m² – henholdsvis 4.900 m² til dagligvarer og 5.100 m² til udvalgsvarer
- at butikker kan etableres med en minimumsstørrelse på 500 m² og et maksimum på 2.000 m². Eksisterende butikker kan ikke udvides/ombygges, hvis arealet af den enkelte butik forbliver under 500 m²
- at der i et enkelt rammeområde gives mulighed for, at der kan etableres op til 3 dagligvarebutikker
Kommuneplantillæggets retsvirkninger
Ifølge Lov om Planlægning kan Byrådet inden for byzone modsætte sig udstykning og bebyggelse, som er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Forbud kan ikke nedlægges, når det pågældende område er omfattet af en detaljeret byplanvedtægt eller lokalplan, der er tilvejebragt før kommuneplanen.
Inden for byzoner og sommerhusområder kan Byrådet modsætte sig opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggelse eller ubebyggede arealer, når bebyggelsen eller anvendelsen er i strid med bestemmelserne i kommuneplanens rammedel. Forbud kan dog ikke nedlægges, når det pågældende område i kommuneplanen er omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt.
Miljøscreening
Der er efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) gennemført en screening for miljøvurdering af forslag til kommuneplantillæg nr. 21-05
Screeningsresultatet indgår som bilag til planforslaget, og det har ikke givet anledning til, at der skal udarbejdes en miljøvurdering af planforslaget.
Du kan klage over afgørelsen om ikke at udarbejde miljøvurdering
Klagefristen udløber 17. januar 2022.